ČR pokračuje v budování dálnic, premiér Sobotka a ministr Ťok zahájili stavbu dalších úseků dálnice

ČR pokračuje v budování dálnic, premiér Sobotka a ministr Ťok zahájili stavbu dalších úseků dálnice
7. 4. 2015Média a tiskové zprávy

Po několika letech stavebního útlumu se na českých dálnicích začíná stavět. Předseda vlády Bohuslav Sobotka dnes společně s ministrem dopravy Danem Ťokem, náměstkyní rakouského spolkového ministra dopravy Urschulou Zechner a dalšími hosty slavnostně zahájili výstavbu dvou úseků dálnice D3, stavby Borek – Úsilné a Veselí nad Lužnicí – Bošilec.

 

Obě zahájené stavby na dálnici D3, mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a mezi Borkem a Úsilným, by měly být dány do provozu za tři roky, tj. v březnu 2018, a proti předpokládání ceně o cca polovinu levněji. Pětikilometrová stavba z Veselí nad Lužnicí byla vysoutěžena za 635 milionů korun, tříkilometrovou stavbu z Borku za částku 718 milionů korun (částky bez DPH).

„Zrychlení výstavby páteřních komunikací, zejména přeshraničních spojení je dalším krokem v naplňování priorit vlády. Jen v roce 2015 by měly být zahájeny stavby 125 kilometrů vyšší tříd, v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je letos připraveno pro čerpání až 94 miliard korun.  Dálnice D3 je strategickou komunikací, která má do budoucna propojit Prahu a Linec, tedy Českou republiku s Rakouskem. Současně chceme více investovat do rekonstrukce silnic nižších tříd. Proto vláda vyčlení v roce 2015 4,5 mld. korun pro kraje, aby mohly urychlit opravy silnic 2. a 3. tříd,“uvedl premiér Bohuslav Sobotka.

Jedním z klíčových úkolů rezortu pro další období je závazek České republiky dokončit dálniční spojení s Rakouskem. U našich jižních sousedů je v pohybu také příprava stavby tzv. severní dálnice A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem směrem na Mikulov – a stále platí, že Česká republika plánuje spojení s Vídní čtyřpruhovou silnicí. Dálnici S10 z Lince pak kolegové z Rakouska plánují dokončit severně od Freistadtu. „Svou rakouskou kolegyni jsem dnes znovu ubezpečil o tom, že výstavba dálnic a klíčových silnic v České republice bude v dalším období akcelerovat. Dnešní start stavebních prací na dvou úsecích D3, pětikilometrového úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec a tříkilometrového úseku Borek – Úsilné, je v tomto směru skvělou zprávu, a rozhodně ne poslední,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

„Hejtman Dr. Pühringer a hornorakouská vláda jsou přesvědčeni, že pro brzké propojení Horního Rakouska s jeho sousedními regiony je dobře rozvinutá infrastruktura velmi důležitá. Horní Rakousko jako jeden s nejlépe prosperujících evropských regionů si je vědomo toho, že se svými sousedními regiony tvoří již historicky společnou hospodářskou oblast. A ta musí být v rámci evropské unie znovu rozvinuta i přes hranice sousedních států. V tomto ohledu nemůžeme čekat ani na Brusel, ani na nikoho jiného, tuto záležitost musejí vzít oba sousední státy Rakousko a Česká republika do vlastních rukou. Proto se Horní Rakousko společně s ministerstvem dopravy a společností ASFINAG snaží udělat vše proto, aby byla výstavba silnice S10 jako nápoj k dálnici D3 co nejrychleji dokončena,“ dodal rakouský velvyslanec Ferdinand Trauttmansdorff.

 

Už minulý týden byla zahájená další důležitá stavba na rychlostní silnici R4 ze Skalky ke křižovatce u Příbrami, u níž se společně s R7 uvažuje o rehabilitaci tzv. PPP projektů. „Konferenci věnovanou PPP projektům připravujeme ve spolupráci s Asociací pro rozvoj infrastruktury konferenci 16. dubna ve Slovanském domě v Praze.Společně s novým vedením ŘSD se snažíme dohnat skluz za minulá období. Letos zahájíme stavby 125 km silnic vyšších tříd, tedy dálnic rychlostních silnic nebo silnic I. tříd, a v roce 2016 dokonce více než 200 km silnic,“ uzavřel ministr Ťok, který znovu připomenul také důležitou metodiku pro zadávání dopravních staveb formou Design-Build připravenou SFDI. Ta může u vhodných staveb výrazně snížit vady projektové dokumentace a zrychlit přípravu projektu.

 

Silniční stavby s předpokládaným zahájením realizace v roce 2015 Délka v km
I/22 Strakonice1,5
I/34 Božejov - Ondřejov – Pelhřimov5,4
I/26 Staňkov přeložka3,0
I/62 Děčín – Vilsnice1,8
I/14 Kunratice - Jablonec nad Nisou2,6
I/53 Lechovice, obchvat4,4
I/38 Znojmo obchvat II3,4
I/49 Vizovice – Lhotsko2,3
I/11 Opava severní obchvat - východní část1,5
I/68 Třanovice – Nebory6,1
I/35 Valašské Meziříčí – Lešná 3. etapa0,7
I/37 Pardubice – Trojice1,0
I/35 Rožnov pod Radhoštěm – křižovatka1,4
I/2 Kutná Hora most ev. č. 2-0130,2
I/26 Plzeň most ev. č. 26-009..1,2 (Letná)0
I/35 Zubří křižovatka se sil. III/018770,5
I/38 Nová Ves, most ev. č. 38-034 přes trať ČD0,4
I/38 Malín, rekonstrukce mostu ev. č. 38-0420,1
I/19 Žďár nad Sázavou - Mělkovice, přeložka0,9
R1 510 Satalice – Běchovice3,8
R4 Skalka – křiž. II/1184,8
R7 Postoloprty – MÚK Bitozeves3,8
R49 Hulín – Fryšták17,3
D1 0137 Přerov – Lipník14,3
D3 0308C Veselí nad Lužnicí – Bošilec5,1
D3 0309/I Bošilec – Ševětín8,1
D3 0309/II Ševětín – Borek10,7
D3 0309/III Borek – Úsilné3,2
D1 modernizace – úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice - EXIT 34 Ostředek4,6
D1 modernizace – úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ7,2
D1 modernizace – úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka3,6
Silniční stavby s předpokládaným zprovozněním v roce 2015Délka v km
I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice – I/175,9
I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava Ostrava9,8
R1 ul. Na Radosti napojení na SOKP1,0
R6 Lubenec - Bošov4,1
R35 MÚK Opatovice, dostavba estakády*4,2
R46 – MÚK Vranovice - Kelčice MÚK Brodek u Prostějova0,9
D1 modernizace - úsek 14, EXIT 104 Větrný Jeníkov - EXIT 112 Jihlava8,5
D1 modernizace - úsek 21, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš9,1


* v roce 2015 dojde k dokončení stavby, zprovoznění však bude možné až po dokončení navazujících úseků

Zpět na výpis článků