Ministr Prachař: Práce na úseku D1 Lhotka - Velká Bíteš pokračují, MD uzavřelo se zhotovitelem smluv

Ministr Prachař: Práce na úseku D1 Lhotka - Velká Bíteš pokračují, MD uzavřelo se zhotovitelem smluv
24. 7. 2014Média a tiskové zprávy

Ministr dopravy Antonín Prachař na brífinku, který se uskutečnil ve čtvrtek 24. července 2014, informoval o vývoji v modernizaci D1, odstraňování sesuvu na dálnici D8 a věnoval se i železniční dálkové dopravě, konkrétně chystaným změnám v jízdním řádu 2014/2015. Zásadní je uzavření dodatku se zhotovitelem modernizovaného úseku dálnice D1 Lhotka – Velká Bíteš, který stanovuje pevný termín dokončení modernizace pravého pásu dálnice a zvyšuje penále pro případ, že by tento termín nebyl dodržen.

Jednání se zhotovitelem modernizovaného úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší společností OHL ŽS významně pokročila. „Podařilo se uzavřít dodatek, ve kterém se zhotovitel zavázal zprovoznit modernizovaný pravý pás dálnice D1 do 28. října letošního roku. Rovněž se zavázal navíc platit penále 900 tisíc korun denně v případě nedodržení termínu 3. etapy modernizace po 31. říjnu 2014 a na toto eventuální budoucí penále složil bankovní garanci ve výši 20 milionů korun. Naším cílem je v co nejkratším reálném termínu dokončit kvalitně modernizaci tohoto úseku,“ řekl ministr Prachař.

Původní smlouva se zhotovitelem zůstává v platnosti. ŘSD má tedy stále právo sankcionovat zhotovitele penálem ve výši 1 milion korun za den zpoždění, které se stále pohybuje okolo 220 dní. Oba subjekty se prozatím neshodly na míře zavinění dosavadního zpoždění. Pokud by k dohodě nedošlo do 15. září, bude muset o výši sankce rozhodnout soud.

V průběhu prázdnin by měla být vypsána soutěž na další tři úseky modernizace D1: Hvězdonice – Ostředek, Měřín – Velké Meziříčí, západ a posledním je úsek Ostrovačice – Kývalka. U všech tří staveb je předpokládané zahájení stavby v březnu 2015.

U železniční dálkové dopravy bude v novém grafikonu 2014/2015 obnoven provoz vlaků na trase Havlíčkův Brod – Brno, Otrokovice – Luhačovice a Olomouc – Šumperk. S cílem zachování spojení mezi Moravou a Prahou v nočních hodinách a s ohledem na zrušený rychlík Excelsior, kde nedošlo k dohodě se slovenskou stranou, se ministr dopravy Antonín Prachař rozhodl zrušený Excelsior částečně nahradit. „Chceme zavést náhradu na našem území, proto podporuji objednávku nového nočního rychlíku mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště,“ vysvětluje ministr. Předpokládá se, že nový spoj bude z Prahy odjíždět kolem půlnoci. V opačném směru pojede ze Starého Města u Uherského Hradiště v jednu hodinu ráno, přičemž dojezd do Prahy bude okolo páté hodiny ranní. Tím dojde k návaznosti na další ranní spoje směrem na západ republiky. „Náklady na zavedení nového rychlíku a obnovu některých spojů momentálně s dopravcem vyjednáváme. Nepředpokládám, že bychom výrazným způsobem navyšovali dotaci Ministerstva dopravy ve prospěch ČD,“ upřesnil Antonín Prachař.

Na řešení sesuvu dálnice D8 se intenzivně pracuje. Na sesuvu se bohužel pořád vyskytuje větší výskyt podzemní vody a to zejména v horní části svahu. S Ústeckým krajem proto stále probíhají jednání o vyhlášení stavu nebezpečí. V případě, že by nebyl stav nebezpečí vyhlášen, tak hrozí prodloužení sanace o šest až deset měsíců.

Zpět na výpis článků