Novela zákona o pozemních komunikacích: rychlostí 150 km/h se na českých dálnicích jezdit nebude

Novela zákona o pozemních komunikacích: rychlostí 150 km/h se na českých dálnicích jezdit nebude
17. 9. 2015Média a tiskové zprávy

Vláda schválila novelu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, kterou jí k druhému projednání vrátil Senát. Ten z novely předtím vyjmul poslanecký pozměňovací návrh připouštějící možnost navýšení rychlosti na dálnicích až na 150 km/h. Novela od 1. ledna 2016 zavádí jednotné pojetí dálniční sítě, mění pravidla pro odtahy motorových vozidel, zavádí sankce za znečištění účelových komunikací a úřadům dává možnost zakázat na silnicích nižších tříd jízdu nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun v případě, že jde o tranzitní dopravu.

Hlavním cílem novely bylo zjednodušit označení našich silnic nejen pro domácí, ale také pro zahraniční řidiče. Motoristé se tak od 1. ledna 2016 už nesetkají s pojmem rychlostní komunikace, nově budou naši páteřní silniční síť tvořit pouze dálnice. Na vybraných úsecích silnic I. třídy, které vyhovují z hlediska bezpečnostních parametrů, bude umístěna značka „silnice pro motorová vozidla“ a rychlost se bude moci zvýšit z 90 na 110 km/h. Takový krok ale bude muset schválit příslušný kraj poté, co se ověří bezpečnostní požadavky.

„Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nevybíralo žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit. Jsem rád, že Senát ustanovení o možném navýšení na 150 km/h neschválil . Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

K navýšení rychlosti přesto dojde na vybraných úsecích silnic I. třídy, které jsou směrově dělené a mají mimoúrovňová křížení. „Na těchto úsecích chceme zákonem od příštího roku umožnit zvýšení rychlosti z 90 km/h na 110 km/h, protože tomu konstrukčně odpovídají. Zvýšení rychlosti na 110 km/h musí pro každý úsek nicméně schválit příslušný kraj a vyšší rychlost nesmí ohrožovat bezpečnost řidičů,“ připomenul Ťok.

Novela zákona o pozemních komunikacích dále posílí pravomoc obcí s rozšířenou pravomocí, které budou moci omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel s hmotností 12 tun a více po komunikacích II. a III. tříd. Výjimka z takového zákazu se bude vztahovat pouze na kamion, který má v místě nakládku, vykládku, údržbu nebo opravu či sídlo/provozovnu. „Obce s rozšířenou působností tak budou mít v zákoně další nástroj k tomu, aby zamezili objíždění placených úseků dálnic po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr Ťok. Podmínkou pro zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun bude vyjádření dopravní policie, která bude mít možnost v případě ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vydat nesouhlasné stanovisko.

Vlastníkovi komunikace zůstane povinnost sdělit alespoň 7 dní předem, že je na vozovce zakázáno zastavit nebo stát, pokud tam má probíhat oprava, údržba nebo čištění komunikace. To ovšem nebude platit pro náhlé omezení, například v podobě vzniku havárie vodovodního potrubí apod. Změna nastane po ukončení akce. V případě, že majitel vozidla předtím povinnost nesplnil, může vlastník komunikace vůz odtáhnout, avšak po ukončení akce jej musí vrátit na příslušné místo, nebo místo jemu nejbližší. Odstavení vraků nově novela výslovně zakazuje. Po dvou měsících musí být vrak zlikvidován na náklady posledního známého vlastníka. Za znečištění nebo poškození účelové komunikace pak podle zákona obce mohou nově udělit sankci až 200 tisíc korun.

 

Ke stažení: MAPA DÁLNIČNÍ SÍTĚ a LETÁK K NOVÉMU POJETÍ DÁLNIČNÍ SÍTĚ

 

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků