V Praze začala rekonstrukce slavného Negrelliho viaduktu

V Praze začala rekonstrukce slavného Negrelliho viaduktu
8. 6. 2017Média a tiskové zprávy

Ve čtvrtek 8. června začala rekonstrukce více než 160 let starého Negrelliho viaduktu v Praze. Tímto slavnostním aktem byla zahájena také první etapa stavby klíčového spojení mezi Masarykovým nádražím a Letištěm Václava Havla. Provoz po viaduktu bude díky využití moderních technologií tišší a vlaky po něm budou jezdit vyšší traťovou rychlostí. Zahájení této důležité rekonstrukce, která potrvá téměř tři roky, se zúčastnil také náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

V Praze začala rekonstrukce slavného Negrelliho viaduktu
Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850. Vede z Karlína přes ostrov Štvanice do Holešovic v celkové délce 1 110 metrů. Důvodem jeho stavby bylo přivést železnici ze severu, konkrétně Děčína a Drážďan, na dnešní Masarykovo nádraží. Pojmenován je po svém staviteli Aloisi Negrellim, který převzal projekt po tragicky zesnulém Janu Pernerovi. Po Karlově mostě je druhým nejstarším přemostěním Vltavy v Praze, spolu s přilehlým historickým hradlem je zapsán mezi kulturní památky.

„Po viaduktu se v současné době může jezdit maximálně čtyřicítkou, po rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 60 km/h. Tím dojde k výraznému zvýšení plynulosti provozu. Moderní zabezpečovací a sdělovací technika zajistí vyšší bezpečnost provozu,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Rekonstrukce od 4. července zásadním způsobem ovlivní vlakovou dopravu. Většina vlaků mezi Prahou a Kladnem bude končit či začínat na nově zřízené zastávce Vltavská s možností přestupu na metro C, pro vybrané vlaky budou konečnou stanicí Praha-Bubny či Praha-Dejvice. Rychlíky z Děčína a osobní vlaky z Kralup nad Vltavou pojedou z Roztok u Prahy na Masarykovo nádraží odklonem přes holešovické nádraží.

Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků a opraví se rovněž tzv. spojovací viadukt, který v roce 1875 umožnil přímé spojení stanic v Bubnech a Libni mimo dnešní Masarykovo nádraží. Součástí projektu je rovněž vybourání veškerých zastavěných kleneb a nepůvodních přístaveb s výjimkou trafostanice u Křižíkovy ulice. Oblouky u autobusového nádraží Florenc se opět z jedné strany zazdí, aby se usměrnil pohyb chodců.

Stavba s názvem Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je spolufinancovaná Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Plánované celkové investiční náklady projektu dosahují 1,44 mld. Kč, z fondu Evropské unie půjde zhruba 85 procent nákladů.





 
Zpět na výpis článků
Související články