Více než dvě stovky dopravních staveb v hodnotě 230 mld. Kč plánuje MD zahájit do konce roku 2016

Více než dvě stovky dopravních staveb v hodnotě 230 mld. Kč plánuje MD zahájit do konce roku 2016
1. 10. 2014Média a tiskové zprávy

Více než dvě stovky dopravních staveb v celkové hodnotě zhruba 230 mld. Kč plánuje Ministerstvo dopravy zahájit do konce roku 2016. Na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích 1. třídy se v tomto období předpokládá zahájení asi 80 staveb, které po svém dokončení rozšíří silniční síť o 400 km. Na dálnicích a rychlostních silnicích budou zahájeny stavby v hodnotě zhruba 100 mld. korun, které po dobudování přinesou více než 260 kilometrů nových či modernizovaných komunikací tohoto typu. Aktuální přehled plánovaných dopravních staveb předložil ministr dopravy Antonín Prachař pro informaci vládě. Kabinet se k projednání tohoto bodu dnes z časových důvodů nedostal, projednat by ho měl příští týden.

Mezi nejvýznamnější silniční stavby, které by měly být zahájeny do dvou let, patří D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, R 35 v úsecích Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov, R49 v úseku Hulín - Fryšták, D1 v úseku Přerov - Lipník, D11 v úseku Hradec Králové - Smiřice,  R7 v úseku Postoloprty - Bitozeves, obchvat Frýdku-Místku na R48, stavba R6 v úseku Nové Strašecí – Řevničov a obchvat Lubence na R6. Pokračovat bude v dalších úsecích modernizace D1 a řada staveb bude zahájena také na silnicích 1. třídy.

Správa železniční dopravní cesty plánuje do konce roku 2016 zahájit 107 staveb v celkové hodnotě více než 97 mld. Kč. Investice budou směřovat především do modernizace tratí a významných železničních uzlů. Celkem 18 staveb v hodnotě šesti miliard Kč. zahájí do konce roku 2016 Ředitelství vodních cest.

Aktuální plán dopravní výstavby vychází z vládou schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který pro příští rok počítá s rekordní částkou přes 94 mld. Kč. Cílem Ministerstva dopravy je v maximální míře využít evropské prostředky z Operačního programu Doprava, jehož první programovací období příštím rokem končí. Tomu odpovídá i vysoký počet staveb, které chce MD a jeho resortní investorské organizace zahájit v příštím roce.

Majetkoprávní přípravu staveb, která je dosud největší brzdou výstavby nové silniční infrastruktury, by měla zrychlit novela zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, která nabyla účinnosti 13. září. Novela díky vyšším výkupním cenám lépe motivuje vlastníky nemovitostí k jejich prodeji, což usnadní výkup potřebných pozemků. Kromě majetkoprávní přípravy může termíny zahájení staveb ovlivnit také průběh výběrových řízení, který nemá resort dopravy pouze ve svých rukou. Otevřené a transparentní soutěže o stavební zakázky by nicméně zároveň měly přinést snížení odhadované ceny a zlevnit výstavbu dopravní infrastruktury. Předpokladem pro plnění daných cílů v roce 2016 je také navýšení nyní navrženého výhledu rozpočtu SFDI pro tento rok.

Přehled dopravních staveb s předpokládaným zahájením v letech 2014 - 2016

 201420152016Celkem 2014-2016
počet stavebcelkové náklady (tis. Kč)počet stavebcelkové náklady (tis. Kč)počet stavebcelkové náklady (tis. Kč)počet stavebcelkové náklady (tis. Kč)
ŘSD ČR 16 13 586 569 38 71 396 873 25 45 416 34479130 399 786
SŽDC,s.o. 54 24 510 608 39 38 863 942 14 34 076 33110797 450 881
ŘVC ČR 4 876 467 6 4 435 809 8 688 439186 000 715
CELKEM7438 973 64483114 696 6244780 181 114204233 851 382

Délka v km u plánovaných staveb na silnicích 1. třídy, rychlostních silnicích a dálnicích:

 201420152016Celkem 2014-2016
ŘSD ČR47,3 km209,6 km140,6 km397,5
Zpět na výpis článků