Vláda vzala na vědomí posudky ke krizové variantě výběru mýta po roce 2016

Vláda vzala na vědomí posudky ke krizové variantě výběru mýta po roce 2016
23. 5. 2016Média a tiskové zprávy

Vláda dnes vzala na vědomí právní rozbor postupu Ministerstva dopravy, který zajistí provoz systému elektronického mýta po roce 2016. Členové kabinetu se také seznámili s dvěma znaleckými posudky smlouvy a dodatků mýtného systému, podle kterých od příštího roku může spravovat mýtné pouze současný provozovatel.

Kromě pokračování výběru mýta ve výši 10 miliard korun ročně, ministerstvo plní usnesení vlády a hledá v otevřené soutěži projektového manažera, který pomůže s přípravou a spuštěním nového systému elektronického mýta po roce 2019.

Tento stav je důsledkem smlouvy uzavřené v roce 2006 tehdejší vládou. Špatně nastavená smlouva zavřela stát do klece a dala od ní klíč dodavateli. Mýto představuje 10 miliard korun ročně a je mojí odpovědností najít spolehlivé a co nejlevnější řešení pro jeho výběr od ledna příštího roku. Hlavním cílem ale je vybrat v otevřené soutěži nový mýtný systém, který bude pro stát a pro občana co nejvýhodnější,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Podle dvou právních stanovisek je kvůli technickým důvodům možné využít podle zákona tzv. jednací řízení bez uveřejnění (§ 23 odst. 4 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách). Nutnost použít tento způsob zadání potvrdily i dva nezávislé znalecké posudky 6000 stran dlouhé smlouvy a dodatků k mýtnému systému. Z nich totiž vyplývá, že stávající systém elektronického mýta může od příštího roku spravovat jen stávající provozovatel, pokud se stát nechce vystavit riziku přerušení výběru mýta. Podle znalců je to dáno více technickými důvody.

Mýtný systém bude moci do budoucna provozovat kdokoliv jiný

V neposlední řadě byl obsahem materiálu pro vládu popis jednotlivých kroků v následujících 19 týdnech vedoucích k zajištění kontinuity výběru mýta po roce 2016 s uvedením dílčích termínů jejich plnění. Podle harmonogramu tak nyní bude projednána informace o jednacím řízení bez uveřejnění v Pracovní skupině pro JŘBU Rady vlády pro informační společnost a jejím předsednictvem, následně dostane informaci vláda k projednání.

Ministerstvo dopravy zároveň zpracuje dokumentaci veřejné zakázky a dojedná finální znění smlouvy se stávajícím dodavatelem. Před samotným podpisem prodloužení smlouvy dostanou členové vlády podrobnou informaci, která bude obsahovat také návrh ujednání se stávajícím dodavatelem služeb, na jejichž základě se Systém elektronického mýta stane provozovatelným i jiným subjektem než stávajícím dodavatelem služeb.

Materiál naleznete ke stažení zde.

 

Znalecké posudky:

A-Consult plus

Ing. Jiří Berger

 

Právní stanoviska:

Becker & Poliakoff

Dáňa, Pergl & Partneři

 

 

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků