Příprava vyhrazeného pruhu pro autobusy na D0 mezi Satalicemi a Běchovicemi

Příprava vyhrazeného pruhu pro autobusy na D0 mezi Satalicemi a Běchovicemi
17.01.2019 9:22:09Poskytnuté informace

Předně je nutné uvést, že předmětem stanovení místní úpravy provozu, jejíž projektová dokumentace „SO 190 Úprava trvalého dopravního značení“, je uveřejněná na úřední desce Ministerstva dopravy, je pouze posun – přimknutí - dvou jízdních pruhů ke střednímu dělícímu pásu. Až následně v rámci stanovení přechodné úpravy provozu dojde k vyznačení vyhrazeného jízdního pruhu pro autobusy. Důvodem je preference hromadné dopravy oproti individuální automobilové dopravě za současného zachování dvou nevyhrazených jízdních pruhů pro vozidla mimo autobusy. Dojde tím ke zkapacitnění předmětného úseku dálnice D0 za současné eliminace časových ztrát vozidel hromadné dopravy z kongescí, které se v předmětném úseku dálnice D0 v dopravních špičkách vytvářejí.

Projektová dokumentace „D0 510 Satalice – Běchovice, vyhrazený jízdní pruh pro BUS“ byla zpracována na základě požadavku Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Termín realizace není v současné době znám, neboť vyhrazený jízdní pruh pro autobusy není předmětem v současnosti projednávaného návrhu místní úpravy provozu. Příprava vyhrazeného jízdního pruhu pro autobusy bude zahájena až po realizaci výše zmíněné úpravy.

Jak je již vysvětleno výše, projekt vyhrazení jízdního pruhu pro autobusy bude následovat až po úpravě trvalého dopravního značení (posunu dvou jízdních pruhů), a až tehdy bude také řešen soulad projektu s veškerými příslušnými normami a legislativou. Obecně lze ovšem konstatovat, že vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy na dálnicích a městských okruzích jsou v zemích EU standardním řešením a jako takové jsou samozřejmě v souladu s příslušnými normami a legislativou.

Ano, preference hromadné dopravy a vedení autobusů ve vyhrazených jízdních pruzích na dálnicích je v zemích Evropské unie běžným řešením nejen na městských okruzích.

Jednak se jedná o preferenci hromadné dopravy a současně předmětný úsek dálnice D0 nebyl navržen, povolen, resp. schválen a zkolaudován pro vedení dopravy ve 3 jízdních pruzích na každém jízdním pásu. Vyhrazený jízdní pruh bude vyznačen v rámci přechodné úpravy provozu na dálnici D0 na dobu určitou, resp. přechodnou.

Podle § 77 odst. 1 písm. a) a § 124 odst. 2 písm. b) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, se Policie ČR k místní/přechodné úpravě provozu na dálnicích nevyjadřuje.

I když je tento dotaz dotazem na názor, který ministerstvo v souladu s InfZ není povinno vytvářet, lze v kontextu výše uvedeného sdělit následující. Ministerstvo dopravy, potažmo resort dopravy, v posledních několika letech výrazně zvýšil investice do dopravních staveb. Oproti roku 2010 se investice do příprav dopravních projektů zvýšila trojnásobně, oproti roku 2014 více než dvojnásobně. Počet vykoupených pozemků pro dopravní stavby od roku 2010 stále stoupá. Dálnice se oproti roku 2008 staví 2,25 krát levněji. Skutečné čerpání rozpočtu SFDI se zvýšilo oproti roku 2014 o 34 mld. korun. Dále, jak je uvedeno i výše, je projekt v souladu s příslušnými normami a legislativou.



Zpět na výpis článků