Problematika kompenzací za regulaci jízdného pro vybrané kategorie cestujících ve vnitrostátní veřej

Problematika kompenzací za regulaci jízdného pro vybrané kategorie cestujících ve vnitrostátní veřejné linkové autobusové a vlakové přepravě a v městské hromadné dopravě v minulosti a v současnosti.
12.10.2018 14:02:57Poskytnuté informace
Žádost
a)                  Sdělení, zda v minulosti v době, kdy byla cena jízdného v České republice ve vnitrostátní veřejné linkové autobusové přepravě a vlakové přepravě regulována cenovým výměrem Ministerstva financí pro kategorie cestujících „žáci a studenti“ a „senioři“ [tj. cca do roku 2012], bylo přepravcům strpění této právní povinnosti [tj. existence regulace, v důsledku které na jejich straně docházelo k objektivnímu snížení příjmů z jízdného oproti „plnému“ jízdnému], nějaký způsobem kompenzováno, a pokud ano, jakým způsobem a v jaké výši poskytoval stát, případně obce a kraje [jakožto veřejnoprávní subjekty], přepravcům kompenzace?
 
b)                 Sdělení, zda na základě zákonného imperativu, na nějž navazuje Ministerstvem financí každoročně vydávaný cenový výměr, byla v době do 31.08. 2018 přepravcům nějaký způsobem kompenzována povinnost strpět regulaci [omezení výše] jízdného v České republice ve vnitrostátní veřejné linkové autobusové přepravě, ve vlakové přepravě a v městské hromadné přepravě [MHD], pro kategorie cestujících „držitelé průkazu ZTP a ZTP/P“, a pokud ano, jakým způsobem a v jaké výši poskytoval stát, případně obce a kraje [jakožto veřejnoprávní subjekty], kompenzace?                
 
c)                 Sdělení, zda na základě zákonného imperativu, na nějž navazuje Ministerstvem financí každoročně vydávaný cenový výměr, je od 01.09. 2018 přepravcům nějaký způsobem kompenzována povinnost strpět regulaci [omezení výše] jízdného v České republice ve vnitrostátní veřejné linkové autobusové přepravě, ve vlakové přepravě a v městské hromadné přepravě [MHD], pro kategorie cestujících „držitelé průkazu ZTP a ZTP/P“, a pokud ano, jakým způsobem a v jaké výši bude stát, případně obce a kraje [jakožto veřejnoprávní subjekty], poskytovat takovéto kompenzace?  
 
d)                 Sdělení, proč stát, případně obce a kraje [jakožto veřejnoprávní subjekty], pro období od 01.09. 2018 hodlá přepravcům poskytovat na základě regulace ceny jízdného pro vybrané skupiny osob cenovým výměrem Ministerstva financí kompenzaci ve výši rozdílu mezi cenou přepravcem stanoveného „plného“ jízdného a výši regulovaného jízdného, namísto úhrady [jen] skutečně prokázané ztráty navýšené o přiměřený zisk subjektu, který je povinen regulaci ve veřejném zájmu strpět [podle judikatury ESLP ve výši 5-10% ze skutečných nákladů, jejichž součástí jsou samozřejmě i náklady mzdové]? 
 
Odpověď
 
a)      Ano, stát tyto slevy kompenzuje od roku 2010, kdy nabylo účinnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 a č. 1107/70. Slevy byly adresně kompenzovány pouze na „komerčních spojích“ (tedy spojích mimo objednávku veřejných služeb). U spojů v rámci objednávky je historicky kompenzována celková ztráta dopravce z objednávaných služeb, která jako určitou svou část obsahuje též tzv. “tarifní ztrátu“ (či „tarifní závazek“), která souvisí se státem nařízenými slevami.
 
Na komerčních spojích byly vyplaceny kompenzace slev v následující výši (v Kč):
  2010 2011 2012
souhrn 113 678 986,73 202 385 058,15 238 655 358,33
- z toho železniční doprava 16 794 385,93 60 905 393,44 95 102 652,94
- z toho silniční linková (autobusová) 96 884 600,80 141 479 664,71 143 552 705,39
 
Kompenzace slev na „objednávkových“ spojích byla (a je) součástí úhrady celkové ztráty dopravce, výše ztráty způsobená slevami nebyla samostatně sledována. To platí jak pro spoje objednávané státem, tak i kraji a obcemi.
 
Pro doplnění uvádíme, že ve výše uvedeném přehledu (ale i v tabulce v následujícím bodě) není uváděna městská hromadná doprava, neboť MHD plně spadá do objednávky příslušného města (tedy neobsahuje „komerční“ spoje).
 
b)      Slevy pro zdravotně postižené, držitele průkazu ZTP a ZTP/P a bezplatná přeprava průvodce držitele průkazu ZTP/P spadaly do režimu popsaného v odpovědi na předchozí dotaz. Struktura kompenzovaných slev se nesledovala soustavně, ale pouze z důvodu analýz pro konkrétní návrhy úprav slev. Poslední data jsou za rok 2017 – viz následující tabulka (ztráta je v Kč):
           
  železnice autobusy
  počet ztráta počet ztráta
Žák (do 15 let) 6 518 783 016 448 299 4 206 172
Student (15-26 let) 606 952 21 952 441 3 059 390 36 877 904
Děti od 6 do 15 let 362 600 41 888 238 876 690 30 180 374
Zdravotně postižení (ZTP, ZTP/P) 87 649 14 068 131 430 684 20 556 995
Průvodce držitele průkazu ZTP/P 22 161 5 114 794 28 282 1 820 331
Děti do 6 let 180 655 44 238 010 172 857 13 602 168
Návštěvy rodičů v ústavech 19 2 013 71 1 717
  1 425 796 128 046 643 12 728 585 107 245 661
Opět se jedná pouze o komerční spoje v dálkové a regionální autobusové a železniční dopravě.
 
c)      U kategorie cestujících ZTP, ZTP/P a jejich průvodců se na shora uvedeném systému kompenzací od 1.9.2018 nic nemění. Výši kompenzací nelze předem predikovat, odvíjí se od počtu skutečně realizovaných jízd. V rámci státní kompenzace komerčních spojů je částka vypočítávána na základě předložených záznamů o prodaných jízdenkách, v případě objednávkové dopravy je součástí celkové ztráty z objednávaných služeb.
 
d)      Podle nařízení 1370/2007 (viz výše) se kompenzuje ztráta ve výši finančního rozdílu mezi situací, kdy sleva nařízena není, a situací, kdy nařízena je. Jedinou exaktně proveditelnou (doložitelnou a měřitelnou) cestou vyčíslení ztráty je dopočet rozdílu v cenách jízdného (bez slevy a se slevou). V případě objednávkové dopravy se ztráta nevyčísluje samostatně, ale je součástí celkové ztráty dopravce (opět jednoznačně doložitelné, vyčíslené na základě rozdílu mezi tržbami dopravce a jeho prokazatelnými a uznatelnými náklady), která je hrazena dopravci za poskytované služby (opět podle nařízení 1370/2007). V rámci kompenzací ztráty služeb ve veřejném zájmu je dopravci hrazen též přiměřený zisk, který je limitován příslušnými vyhláškami, přičemž jeho obvykle uplatňovaná výše se pohybuje okolo 1 % nákladů.
 
 
 

Zpět na výpis článků