Pronajímání pozemků jiným osobám

Pronajímání pozemků jiným osobám
Žádost o: 
  1. Informaci, jakým způsobem a dle čeho (konkretizujte) postupuje Váš úřad při pronajímání pozemků jiným osobám ať již na základě jejich žádosti či z vlastního podnětu.
  2. Informaci, zda Váš úřad rozlišuje při stanovený ceny nájemného mezi komerčním a nekomerčním účelem využití, tedy nájmem za účelem tvorby vlastního zisku nájemcem anebo nájmem za účelem poskytování např. veřejně prospěšných činností nebo činností určených pro veřejnost (např. provozování veřejných sportovišť, realizace kulturních anebo obdobných veřejně přístupných akcí, realizace činností ve veřejném zájmu apod.). 
    Dále pak žádám o informaci, jak rozlišuje a jakým způsobem a dle čeho stanoví Váš úřad cenu nájemného a tuto vypočítává pro konkrétní účel využití, případně, čím se při jejím stanovení ve vztahu účelu dle předchozí věty řídí (konkretizujte také příslušný právní či jiné předpisy, např. příslušnou interní směrnici, pravidla, metodiku apod.). Pro přehlednost navrhuji ve vztahu k tvorbě výše ceny nájemného členění dle bodu 4 odst. níže.
  3. Informaci, zda v případě pronájmu zvýhodňuje Váš úřad stanovením nižší ceny nájmu (výší nájemného) neziskové, příspěvkové a podobné organizace. Pokud ano, pak na základě čeho tak činí a o co takové zvýhodnění opírá a dále, jak a jakým způsobem stanovuje výši nájemného a z čeho při jejím stanovení vychází.
  4. Informaci, jakým způsobem a dle čeho posuzuje a rozlišuje, případně definuje Váš úřad,
    • zda se jedná o čistě komerční nájem a nájemné,
    • nájem pro veřejně prospěšné účely nebo např. pro veřejně prospěšné činnosti nebo činnosti určené pro veřejnost se sníženým nájemným,
    • smíšený účel, tedy účel využití z části komerční a z části nekomerční.
  5. Jak, případně dle čeho definuje a vykládá Váš úřad obsah pojmů (uveďte zejm. vlastní definici a obsah pojmu včetně jejich výkladu pro daný účel):
    • komerční nájem a nájemné,
    • nekomerční nájem a nájemné,
    • nájem a nájemné pro veřejně prospěšné účely (zejm. pro účely poskytnutí sníženého nájemného,
    • nájem a nájemné pro veřejně prospěšné činnosti nebo činnosti určené pro veřejnost (zejm. pro účely poskytnutí sníženého nájemného).
  6. Jaké jsou možné důvody a podmínky pro poskytnutí sníženého nájmu (oproti v místě čase obvyklého tržního) ze strany Vašeho úřadu jako pronajímatele. Čím se v tomto případě pronajímatel řídí a dle čeho postupuje.

Odpověď:
 
Ad. 1) Ministerstvo dopravy postupuje při pronájmu pozemků, se kterýma má příslušnost hospodařit primárně dle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích (dále také „zákon“) a vyhlášky č. 62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu (dále také „vyhláška“). Garantem těchto norem v rámci veřejné správy je Ministerstvo financí, které poskytuje v procesních záležitostech při aplikaci jednotlivých zákonných ustanovení podporu. K dotazu se vztahují zejména ustanovení § 14 odst. 7, § 19, § 21 a § 27 zákona.
Ad. 2) Jak již bylo uvedeno výše, při nakládání s majetkem státu se musí Ministerstvo řídit zákonem a vyhláškou. Obecně stát prodává/pronajímá svůj majetek za cenu v místě a čase obvyklou (komerční cena) - § 22 odst. 1 zákona a nabývá zpravidla svůj majetek za cenu administrativní „tabulkovou“ – § 12 odst. 4 zákona.
Ad. 3) Tuto problematiku řeší zákon zejména v § 19 odst. 3 a v § 27 odst. 3 a taktéž v § 14 až § 19 vyhlášky.
Ad. 4,5,6) K žádosti o informaci jakým způsobem Ministerstvo dopravy posuzuje, popř. úřad definuje čistě komerční nájemné a nájemné, nájemné pro veřejně prospěšné účely, smíšené nájemné uvádíme, že Ministerstvo dopravy může v těchto věcech postupovat pouze v intencích zákona, tzn. nájemné nemůže být sjednáno v nižší částce, než která jako nejvyšší možné nájemné vyplývá z regulace cen - § 3 až 7 a 9 až 10a zákona č. 526/1990 Sb., a není-li tato regulace uplatněna, sjedná se nejméně ve výši, která jev daném místě a čase obvyklá. Nevylučuje-li to zvláštní právní předpis anebo v případě věci v zahraničí rozhodné právo, sjedná se současně režim zvyšování nájemného a podle povahy věci též způsob rozúčtování cen a úhrady za veškeré poskytované plnění a služby spojené s užíváním. Bezúplatné užívání lze sjednat jen s osobami, jejichž hlavním účelem není podnikání, a pouze k zajištění výkonu státní správy v přenesené působnosti anebo pro účely sociální, humanitární, požární ochrany, ochrany obyvatelstva, integrovaného záchranného systému, vzdělávací, vědecké, kulturní, sportovní a tělovýchovné, ochrany přírody a péče o životní prostředí a práce s dětmi a mládeží. Výjimku z důvodů pro přenechání věci nebo její části do užívání pro případ bezúplatného užívání může ze závažných důvodů povolit Ministerstvo financí. Tzn., že Ministerstvo dopravy si zpravidla při stanovení cen nechá zhotovit znalcem znalecký posudek na cenu v místě a čase obvyklou a cenu administrativní a dle těchto cen stanovuje nájemné, popř. dle těchto cen aplikuje jiné nakládání s majetkem státu.
Závěrem je ke všem bodům třeba zdůraznit, že Ministerstvo dopravy jako orgán veřejné/státní správy musí postupovat v souladu se zákonem a jinými závaznými právními předpisy ve smyslu zásady argumentum a silentio legis – tzn. jestliže určitá skutečnost není právem upravena, pak pro subjekty soukromého práva platí základní právní zásada, že co není zákonem zakázáno, je povoleno, a naopak pro státní orgány, že nemají v dané věci pravomoc. Samozřejmě při nakládání s majetkem státu dále musí být zachována obecná zásada dobré veřejné správy a zásady dobrého hospodáře ( viz např. § 14 zákona).