České dráhy oficiálně předaly do provozu nové jednotky RegioPanter pro Kraj Vysočina

České dráhy oficiálně předaly do provozu nové jednotky RegioPanter pro Kraj Vysočina
9.6.2023Média a tiskové zprávy

Dvě nové dvouvozové jednotky RegioPanter, které od začátku května jezdí na Vysočině, dnes byly oficiálně předány do provozu na tratích Kraje Vysočina. Zároveň se vlaky při prezentačních jízdách představily odborné i široké veřejnosti. Další čtyři RegioPantery zamíří do regionu během letních měsíců. Slavnostní akce dnes proběhla za účasti ministra dopravy Martina Kupky, zástupců Českých drah i Kraje Vysočina. 

České dráhy oficiálně předaly do provozu nové jednotky RegioPanter pro Kraj Vysočina
Jednotka RegioPanter řady 650.2 má kapacitu 140 míst a nabízí moderní a komfortní cestování v regionální dopravě 21. století. Nové jednotky jsou konstruovány pro rychlost až 160 Km/h.

„Tyto nové vlaky jsou dalším příspěvkem do celkové obnovy vozového parku na české železnici. Naším cílem je dosáhnout postupně stavu, kdy cestujícího ani nenapadne vnímat moderní vlak jako něco mimořádného a nového, ale jako běžnou součást pohodlného, rychlého a spolehlivého cestování po železnici,“ říká ministr dopravy ČR Martin Kupka.  

První dvě dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter vyjely na tratě Vysočiny na začátku května. Cestující se s nimi svezou na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, a také na trati č. 225 Havlíčkův Brod – Jihlava / Jihlava město. Další čtyři jednotky by měly na Vysočinu dorazit během letních měsíců a kromě zmíněných linek obslouží i spoje mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem. Nové elektrické jednotky určené pro Kraj Vysočina vyrábí Škoda Group. 

 „Vysočinu čeká revoluce v cestování vlakem. RegioPantery, které jsme v Jihlavě odprezentovali, nabízejí vše, co od moderního cestování zákazníci žádají. Jsou nízkopodlažní, což usnadní cestování seniorům, rodinám s malými dětmi nebo handicapovaným. Cestující určitě ocení i ergonomicky tvarované sedačky s dostatkem místa pro nohy, klimatizaci a moderní audiovizuální informační systém. Tyto komfortní vlaky zároveň slouží jako mobilní kancelář ‚train office‘. Díky Wi-Fi připojení, elektrickým zásuvkám, USB portům nebo sklopným a rozkládacím stolkům lze čas na cestě využít například k práci, studiu, nebo třeba sledování filmů,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. 

Ve vlaku jsou k dispozici také zásuvky na dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol. Samozřejmostí je prostor pro umístění kočárků nebo jízdních kol. Jednotky jsou vybaveny nejmodernějším evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R, které zajistí vysokou bezpečnost provozu.

„Nasazení nových elektrických jednotek na regionálních tratích v Kraji Vysočina je faktickým naplněním desetileté smlouvy, kterou kraj s Českými drahami uzavřel v roce 2019. Železniční přepravu využije v našem regionu ročně více než deset miliónů cestujících. Naším cílem je zvyšovat nabízený přepravní komfort bez ohledu na to, jak dlouhou cestu lidé vlakem absolvují,“ uvedl hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek.

České dráhy v rámci smlouvy s Krajem Vysočina investují do nákupu nových vozidel a zásadního zvýšení komfortu cestování přes 1,5 miliardy korun. Kromě zmíněných RegioPanterů brzy vyjedou na tratě Vysočiny nové motorové jednotky RegioFox od společnosti PESA Bydgoszcz. Tyto vlaky budou poháněny motory Rolls-Royce, které kromě klasické nafty umí jezdit i na biopalivo HVO. Po dodání těchto jednotek budou všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v Kraji Vysočina vyměněno za moderní soupravy (RegioPanter, RegioFox, RegioSpider).  

Výbava elektrických jednotek RegioPanter

  • moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami;
  • bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
  • moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním, obsluhovaným slepeckou vysílačkou, a akustickým majáčkem;
  • prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
  • doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
  • dostatečně velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
  • moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

Základní parametry jednotek RegioPanter

  • maximální rychlost 160 km/h;
  • výkon 1320 kW;
  • délka 52,9 m;
  • počet míst k sezení 140;
  • hmotnost obsazené soupravy 122 tun, hmotnost prázdné soupravy 105 tun;
  • bezbariérovost (jednotky jsou nízkopodlažní);
  • napájecí soustava 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC;
  • vlakový zabezpečovací systém ETCS.

Celkové investice ČD do regionální a dálkové dopravy

Do roku 2032 plánují České dráhy investovat do nových vozidel celkem více než 164 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek RegioFox, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h. Vypsány byly také soutěže na dodávku dalších až 47 elektrických jednotek pro regionální dopravu, 15 jednotek napájených z trakčního vedení a baterií pro Moravskoslezský kraj, 90 elektrických jednotek pro pražskou aglomeraci a 60 jednotek pro vnitrostátní rychlíkové linky, konstruovaných na rychlost až 200 km/h.
 
Zpět na výpis článků