DAN ŤOK: Pozdě dodané zboží, za něž si ještě připlatíte

DAN ŤOK: Pozdě dodané zboží, za něž si ještě připlatíte
20.11.2015Média a tiskové zprávy

To, že České dráhy nejsou v nejlepší kondici, je známo všem. Předchozí management výrazně zadlužil České dráhy s tím, že je potřeba provést obměnu vozového parku. Většina peněz na obnovu a modernizaci šla k jednomu výrobci, a to do Škody Transportation. Konkrétně to bylo 42,5 miliardy korun od roku 2004. Krásný příklad podpory tuzemského průmyslu, řekl by optimista. Nezodpovědné zadlužení se na úkor budoucnosti, konstatoval by pesimista. Ve světle těchto faktů je arbitrážní žaloba Škody Transportation na ČD a její výsledek ještě absurdnější, než se na první pohled jeví. Rozsudek, který odsoudí zákazníka k platbě 1,2 miliardy za to, že dostal zakázku o pět let později, se zapíše do historie neuvěřitelných rozhodnutí, která soukromá instituce označovaná jako rozhodčí soud za poslední dobu udělala. Ale že takovým výsledkem "zařídí" dodavatel svému největšímu zákazníkovi velké těžkosti, je zřejmě světový unikát. Nebo si majitelé Škody Transportation říkají, že to stejně nakonec (stejně jako předchozí dluh) zaplatí daňoví poplatníci?

Připomeňme si pro pořádek základní fakta tohoto sporu: České dráhy si v roce 2004 objednaly u Škody Transportation dvacet lokomotiv, zaplatily za ně přes 2,5 miliardy korun. Lokomotivy ale dostaly s více než pětiletým zpožděním a bez potřebných povolení. Dodnes to brání tomu, aby ČD svoje lokomotivy mohly nasadit na německém území. Rozhodčí soud teď věc uzavřel tím, že ČD mají doplatit plnou cenu lokomotiv, a ještě zaplatit výrobci 760 milionů za inflaci, s čímž původní smlouva ani nepočítá. Shrnuto: zákazník, který dostal zboží o několik let později a bez papírů, si nakonec ještě miliardu připlatí…

Další pozoruhodnou věcí je chování generálního ředitele ŠT, když se dozvěděl, že chystáme na ministerstvu dopravy tiskový briefing k této skandální kauze. Přestože jsem mu svůj mobil nikdy nedal a nikdy jsem s ním nejednal, dostal jsem od něj v průběhu úterní noci a středečního rána osm textových zpráv. Z nich vyplývalo, že bych neměl vystupovat na tiskovce, pokud s ním předtím nebudu mluvit, a že chyba je na straně ČD, protože se nedohodly na kompromisu (rozuměj na doplacení kupní ceny a uznání, že Škoda v ničem nepochybila), když přece bylo jasné, že ČD arbitráž prohraje. Rád bych se pana generálního ředitele, který v této věci tak vehementně argumentoval tím, že za rohlík v obchodě je třeba platit plnou cenou, přestože je starý a nedopečený, zeptal, jak ve Škodovce věděli, že ČD arbitráž prohrají? Opravdu to umí zařídit?

A pro úplnost bych rád požádal pana ředitele o informaci, která zajímá nejen mě, ale určitě i tymiliony daňových poplatníků, kteří přispějí přímo i nepřímo na onu miliardu a čtvrt. Kdo bude příjemcem těchto peněz? Jinými slovy – kdo je skutečným majitelem Škody Transportation? Přes mnohá mediální prohlášení je v obchodním rejstříku jako jediný akcionář zapsána kyperská společnost CEIL (Central Europe Industries Ltd). Má veřejnost právo se dozvědět skutečné vlastníky této kyperské společnosti?

Text vyšel v Lidových novinách dne 20.11.2015

Zpět na výpis článků