Politická korektnost a mýto

Politická korektnost a mýto
29.2.2016Média a tiskové zprávy

Přechod z jednoho systému na druhý bývá smluvně zajištěn, ne tak v případě mýtného

Mýto je jeden z velkých státních IT systémů, který obyčejného člověka moc nezajímá, nezatěžuje ho a na rozdíl od jiných v klidu vydělává velké peníze, které se investují do silnic a dálnic. Na konci roku 2016 na něm Česká republika vydělá více než 80 miliard korun za deset let. To je určitě dobrý výsledek.

Mýto je ale také mediálně velmi zajímavá kauza, která od počátku budí kontroverze. Byly napsány stovky článků a úvah zabývajících se okolnostmi vzniku smlouvy i mýty opředenými dodatky. Tyto články se hemží spekulacemi, kdo jsou ti, kteří mají z mýta zajímavý byznys. Bohužel se ukázalo, že některá ustanovení smlouvy a zejména jejich dodatky nás uzavírají do klece, ze které se bez současného dodavatele a jeho součinnosti nehneme.

Musíme se hnout

Na konci tohoto roku totiž vyprší smlouva a jediné, co potřebujeme, je, aby mýto vydělávalo dál a pokud možno ještě víc. Brány a celý mýtný systém nás stál téměř 7,5 miliardy korun, je stále funkční, my bychom z nich měli pro české silnice a řidiče získat co nejvíc peněz. A to je přesně to, o co celou dobu v úřadu usiluji. Hledám cesty, jak z mýta vybrat maximum, bez podivných dodatků, bez tajemných podpisů, transparentně a s péčí řádného hospodáře.

Při seznamování se s mýtem jsem již na počátku minulého roku pochopil jednu zásadní věc: klíče k tomu, jak a kdo bude provozovat mýto po roce 2016 nevlastní stát a resort dopravy, ale dnešní provozovatel firma Kapsch. Aby bylo možno bez problémů přejít z jednoho systému na jiný, potřebujeme plán přechodu a součinnost stávajícího provozovatele. Každý, kdo má alespoň elementární zkušenost s přechodem z jednoho komplikovaného informačního systému na jiný, potvrdí, že bez spolupráce se stávajícím provozovatelem a bez plánu přechodu z jednoho systému na druhý to téměř nejde. Prostě není reálné, aby stát jeden systém vypnul a současně nastartoval jiný a očekával, že všechno dobře dopadne. Potřebujeme jistotu, že budeme kontinuálně bez problémů pokračovat ve výběru mýta.

Právě proto se ve smlouvách na velké informační systémy standardně tato problematika řeší a provozovatel se už při uzavírání smlouvy zavazuje, že bude spolupracovat na přechodu z jeho systému na jiný i v případě, že v soutěži na pokračování provozu systému, který vybudoval, neuspěje. Takovéto ustanovení v našich smlouvách na mýto nenajdete!

Záhy po mém příchodu na ministerstvo dopravy jsem pochopil, že za tohoto stavu nejsme schopni v daném čase soutěž na technologicky neutrálně mýtný systém vypsat. Proto jsem tento fakt otevřeně sdělil veřejnosti a v prvním materiálu pro vládu navrhl, že musíme pro vypsání řádné soutěže získat čas tím, že prodloužíme smlouvu dnešnímu provozovateli.

Nato se mi dostalo lekce z politické korektnosti - "přece nemůžeme přiznat, že jsme si uložili těžko dosažitelný cíl - měli bychom zahájit soutěž, i když se obáváme, že bude velmi obtížné ji stihnout včas, a teprve až když se nám to nepodaří, můžeme prodloužit smlouvu formou JŘBU".

Ano, této lekci z politické korektnosti jsem bohužel podlehl a upravil usnesení vlády. Ale ouha, ukázalo se, že přes veškerou snahu nelze bez součinnosti a plánu přechodu soutěž ani na provozování stávajícího systému řádně vypsat - prostě a jasně - nejsme schopni v zadávací dokumentaci tuto podstatnou záležitost popsat tak, abychom poskytli všem zájemcům rovné šance.

V jaké jsme teď fázi?

Uděláme to jediné, co nám zbývá, a uděláme to dobře. Dohodneme se s Kapschem, že tady bude po nezbytně dlouhou dobu (max. tři roky) vybírat mýto a pokusíme se dojednat součinnost a plán přechodu pro novou soutěž, a hlavně vyjednáme slevu z jejich provozování, abychom pro stát vydělali ještě víc. Během této doby budeme zároveň připravovat novou soutěž, technologicky neutrální, ať se pak dodavatelé o náš trh poperou.

Občasnou kritiku novinářů, opozice, koaličních partnerů na svou hlavu beru, patří ke koloritu dnešního mediálního světa, když jste jednou ministr. Ale na všechny jejich ataky budu odpovídat pořád stejně. To, v jaké situaci se dnes mýto nachází, není vina této vlády a ministra - ta byla připravena již v letech 2006 a 2007 uzavřením nestandardních dodatků. Na konkrétní zodpovědné osoby za tento stav ať ukáže prstem policie, která celou kauzu vyšetřuje. Pomohu jí, ale primárně jsem tu od toho, abych zabezpečil další provozování mýta a získal z něj teď co nejvíc peněz pro daňové poplatníky a české dálnice.

Dan Ťok, ministr dopravy

(komentář vyšel v Lidových novinách, dne 29.2.2016)

Zpět na výpis článků