Média a dopravci se v souvislosti se zavedením nového mýtného systému často ptají na zavedení jednotné mýtné jednotky v celé Evropě, protože řidiči mají na předním skle pro každý stát jinou mýtnou krabičku. Tyto jednotky tak mohou bránit řidičům ve výhledu. Informace uvádíme na pravou míru.
TV Nova a další média poukazují na údajný nedostatek financí pro Správu železniční dopravní cesty, která má v ČR na starosti opravy a rozvoj železniční sítě. Čtenář či divák může nabýt dojmu, že nás příští rok čeká velký pokles finančních zdrojů v této oblasti. Informace uvádíme na pravou míru.
Seznam Zprávy uveřejnily komentář Jiřího Pšeničky "Vzhůru do anarchie, kde se po dálnicích bude jezdit zdarma". Komentář obsahuje nepřesné informace a proto je uveřejňujeme na pravou míru.
MF Dnes a iDNES.cz se věnují tématu připravovaných změn v podmínkách provozování taxislužby v ČR. Ministerstvo dopravy rozhodně necouvá ani necouvalo ze snahy nastavit v ČR rovné podmínky pro taxi a nebrání se věcné diskusi, uvádíme některá tvrzení v článku na pravou míru. Cílem je i nadále ochránit zákazníky i poctivé řidiče a zabránit rozvratu díky pozměňovacím návrhům.
Server Echo 24 se věnuje tématu schvalování značek stanovujících zákaz předjíždění kamionů na dálnicích a vzniklé diskusi o formálních schvalovacích procesech tohoto opatření. Přinášíme k tématu další podrobnosti o nastavení operativního řešení.
Královéhradecký kraj a některá média se v tomto týdnu zajímala o termín dokončení celé dálnice D11, která má spojit Hradec Králové s polskou hranicí v roce 2028, na místo původně avizovaného roku 2025. Jedná se o úseky Jaroměř-Trutnov a Trutnov-hranice s Polskem. K prodloužení dochází z důvodu úředních průtahů. Dva rozestavěné úseky D11, Hradec Králové-Smiřice a Smiřice-Jaroměř, ale běží podle plánu a otevřené budou v roce 2021 a 2022. S hejtmanem Královéhradeckého kraje Jiřím Štěpánem budeme o vzniklé situaci jednat a ŘSD dělá všechny kroky pro urychlení přípravy.
Dopravní server Autobible.cz přinesl rozsáhlý materiál zpochybňující význam úsekového měření, které letos probíhalo na některých opravovaných úsecích dálnice D1. Prý nemělo smysl, neboť nevedlo ke snížení nehodovosti. Co však je skutečným cílem úsekového měření? Přimět řidiče k tomu, aby v opravovaných úsecích jezdili bezpečně podle předpisů, a to se podle výsledků projektu prokazatelně povedlo. Řidiči zde díky měření více dodržovali rychlostní limit 80 km/h, který je v obdobných evropských dopravních omezeních všeobecně respektovanou praxí. Úsekové měření je nástrojem, jehož cílem je posílit dodržování dovolené rychlosti, a vytvářet tak preventivně bezpečnější dopravní prostor. Pokud se autoři textu domnívají, že rychlejší jízda v uzavírce naopak bezpečnost zvýší, měli by rozporovat stanovený rychlostní limit, nikoliv kamery, které pouze dohlíží na jeho dodržování. Je přece normální pravidla silničního provozu dodržovat, ne je porušovat.
Ředitel evropských záležitostí AŽD Praha, Vladimír Kampík, se na serveru zdopravy.cz vyjadřuje k zavádění zabezpečovacího systému pro vlaky (ECTS) a navazuje tak na prezentaci na Žofínském fóru. Článek opět obsahuje nepřesné informace, které uvádíme na pravou míru.
Nejvyšší kontrolní úřad vydal tiskovou zprávu k výstavbě silnic I. třídy v letech 2013 až 2018. Ve zprávě se uvádí, že příprava staveb trvala dlouhou dobu a že se silnice nestavěly podle své důležitosti, ale podle toho, jak daleko byla příprava staveb. Uvedené informace proto uvádíme na pravou míru.
Server Neovlinví.cz se v článku "Schillerová pokryla nehospodárný nákup pro celníky" znovu vrací k nákupu automobilů s mobilní kanceláří pro kontrolu zaplaceného mýta v rámci nového mýtného systému. Trváme na tom, že v momentě, kdy bude v rámci nového systému zpoplatněno dalších cca 900 km silnic I. třídy, je třeba ke kontrole více automobilů, než doposud (29). V jednání o využití automobilů budeme pokračovat.
Ředitel společnosti AŽD Praha pro evropské záležitosti Vladimír Kampík kritizoval na Žofínském fóru Ministerstvo dopravy za termín pro zavádění evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který je podle něj „předčasný“. Zpochybnil především začátek roku 2025 jako termín, od kdy nebude možné vpustit na české koridory vozidlo bez ETCS. Řada evropských státu má podle něj tento termín posunut až do 30. let. Podle Kampíka navíc hrozí odříznutí lokálek a vleček od koridorů, neboť vlaky z regionálních tratí na koridor nebudou moci bez ETCS vjet, i když pouze dojedou pár desítek metrů k nástupišti.
V Moravskoslezském deníku vyšel článek k tématu snahy obcí v oblasti dálnice D56 osvobodit komunikace od dálničního poplatku. Informace v článku jsou však zavádějící a proto je uvádíme na pravou míru.
O prvním velkém tendru souvisejícího s přípravou zavedení elektronické dálniční známky napsal server Zdopravy.cz zcela zavádějící informaci. Tvrdí, že náklady na distribuci budou vyšší než u současných papírových kuponů. V článku redaktor Jan Šindelář uvedl několik nepřesností, které uvádíme na pravou míru.
Ministerstvo dopravy je zřizovatelem státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), která pro něj zajišťuje některé činnosti včetně těch, které souvisejí s výběrem mýta. Podle zřizovací listiny ŘSD jde kromě provozování systému výkonového zpoplatnění i o zajištění smluvních vztahů provozování systému výkonového zpoplatnění.
Pokud polští řidiči kamionů pravidelně čtou „První poslední Petra Weikerta“ na euro.cz, mohli by skutečně získat mylný dojem, že v Česku nový systém výběru mýta spuštěn nebude, a není proto nutné se do něj registrovat. V opačném případě, který je mnohem pravděpodobnější, má malý počet dosud zaregistrovaných dopravců z Polska zcela jinou příčinu, než uvedl Weikert v textu z 5. 11. 2019: Kremlík hledá 90 tisíc polských kamionů, tvrdí.
Na serveru zdopravy.cz vyšel článek "Kremlíkův bývalý zaměstnavatel má nové zakázky na ministerstvu dopravy", který se týká advokátní kaceláře Rowan Legal a údajného propojení s Ministerstvem dopravy. Informace uvádíme na pravou míru.
Generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka poskytl v těchto dnech rozhovor MF DNES a Hospodářským novinám. V odpovědích jsme našli několik nepřesných informací, které uvádíme na pravou míru.
V článku Seznam.cz „Nejistota na silnicích. Dopravci i obce kritizují změny související s mýtem“ se objevily nepřesné informace o údajném hromadném přesunu kamionové dopravy na silnice II. a III. třídy po 1. lednu 2020, kdy se zavede mýto na vybrané silnice I. tříd. Informace uvádíme na pravou míru.
Státní fond dopravní infrastruktury hned po schválení příslušné legislativy začal pracovat na jednotlivých částech projektu elektronické dálniční známky.
V některých médiích se objevují nepřesnosti o tom, že Ministerstvo dopravy údajně neinformovalo vládu o průběhu příprav nového Systému elektronického mýta. Tyto informace uvádíme na pravou míru, neboť opak je pravdou.
Zlínský hejtman Josef Čunek v Otázkách Václava Moravce dne 13. října 2019 mj. hovořil o uznávání jízdenek ČD v osobních vlacích na území jeho kraje. Prohlásil, že tomu nic nebrání v momentě, kdy dojde k zajištění kompatibility jízdenkových softwarů ze strany ČD. Informace uvádíme na pravou míru.
Zatímco premiér Andrej Babiš slibuje ještě letos otevřít 34 km nových dálnic a příští rok i se silnicemi dokonce 60, ministr Kremlík nedávno ve vyjádření pro Echo24 mluvil o 23 kilometrech a v příštím roce o 32 kilometrech dálnic. Kde se tedy vzala Babišova čísla, o kterých mluví ve svém tradičním nedělním hlášení?, ptá se Vojtěch Šeliga v článku „ANO znovu slibuje kilometry dálnic. Rozpočet však tomu neodpovídá“, který zveřejnilo Echo24. Informace uvádíme na pravou míru.
V některých médiích se opakovaně objevují zprávy o tom, že chybí peníze na běžící dopravní stavby. Vzhledem k tomu, že se tyto informace nezakládají na relevantních informacích, uvádíme naše vyjádření ve věci Státního fondu dopravní infrastruktury.
Obavy krajů a místních samospráv z možného objíždění nově zpoplatněných silnic I. třídy bereme velmi vážně. Ministr dopravy ustavil pracovní skupinu, kde jsou vedle zástupců ministerstva i zástupci krajů a obcí. Z jejího jednání je celá řada výstupů, které na možné dopady objíždění výkonového zpoplatnění reagují.
Měsíčník Neovlivni.cz uvedl v těchto dnech nepřesné a zavádějící informace v článku "Řídit stát jako dojnou krávu". Týká se nákupu a předání 40 nových vozidel pro Celní správu, které budou kontrolovat výběr mýta. Informace uvádíme na pravou míru.
V těchto dnech uveřejnily Hospodářské noviny článek Martina Ťopka, „O dalším vývoji schodku rozpočtu rozhodnou investice“. Autor zde nepravdivě uvádí informace o čerpání rozpočtu SFDI v příštím roce. Informace uvádíme na pravou míru.
Deník Mladá fronta DNES uvedl v těchto dnech nepřesné informace o mýtném systému v článku Člověče, nezlob se s českým mýtem. Konkrétně uváděl možnost, že by nový nastupující systém mohl zanedlouho skončit a zůstal ten stávající. Informace uvádíme na pravou míru.
V těchto dnech vyšel na webu Echo24 článek se zavádějícími informacemi týkajících se nových dopravních staveb. Uvedené informace proto uvádíme na pravou míru a zveřejňujeme vyjádření I. náměstka ministra dopravy, Ing. Tomáše Čočka, Ph.D.
V médiích se objevily nepřesné informace týkající úprav kritérií výběrového řízení na doplnění členů představenstva Českých drah. Informace uvádíme na pravou míru.
V některých médiích se objevily spekulace o zúžení počtu kandidátů ve výběrovém řízení na doplnění dozorčí rady Českých drah. Spekulace o short listu se šesti kandidáty vyvracíme ve vyjádření ministra dopravy.
Deníky Právo a MF Dnes v těchto dnech uvedly několik případů údajné neochoty Ministerstva dopravy spolupracovat či jednat. Skutečnost je jiná.
Hlavním poraženým v soutěži o mýtné bude český řidič, tvrdí Jaroslav Spurný v textu, který publikoval týdeník Respekt. Ničím nepodložené spekulace o pozadí mýtného tendru, které zde rozvíjí, jsou spíše ukázkou jeho bujné fantazie, na které má ovšem právo. Pakliže ale „pro pochopení toho, co se dnes děje“ zcela chybně interpretuje rozhodnutí soudu, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo kroky ministerstva dopravy, pak je nutné jeho slova uvést na pravou míru.
Některá média (TV Nova, TV Barrandov) v těchto dnech informovala o tom, že Ministerstvo dopravy ve spolupráci s BESIPem chystá zpřísnění podmínek pro zachování řidičského oprávnění pro seniory, případně se chystá zakázat seniorům vjezd na některé typy komunikací. Jelikož se tyto zprávy zakládají na zkreslené interpretaci faktů, dovolujeme si je uvést na pravou míru.
Dostavba Pražského okruhu je v gesci státu, to ale neznamená, že do její přípravy nezasahuje nikdo jiný. Severní část okruhu dlouhodobě naráží na odpor dotčených městských částí a obcí, které jsou účastníkem územního i stavebního řízení, mohou se zapojit do procesu EIA, podávat námitky, odvolání, soudní žaloby. Odhadovat průběh, výsledky a hlavně dobu trvání těchto procesů lze z logiky věci jen velmi nepřesně.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík reaguje na článek v Hospodářských novinách ze dne 27. 8. 2019 s titulkem „Ztratil jsem podporu ministra, říká o odchodu z ŘSD Kováčik“.
Některá média (Právo, Lidové noviny a Seznam Zprávy) v těchto dnech informovala o tom, že v ČR budou data z mýtných krabiček v nákladních automobilech sloužit k analýze vyhýbání se zpoplatněných mýtných úseků. Informace ze servisu ČTK uvádíme na pravou míru.
Ministerstvo financí a Ministerstvo dopravy uvádí na pravou míru nepřesné informace v článku „Více peněz na silnice, ale pouze na papíře“, který vyšel v pátek 16. srpna 2019 v deníku MF Dnes a na serveru iDnes. Článek obsahuje řadu zavádějících tvrzení a zjevně nereflektuje aktuální dohodu obou ministerstev ohledně navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Žádná nová dálnice se stavět nebude, Státní fond dopravní infrastruktury v příštím roce utratí 70 miliard korun, což je o 28 miliard korun méně, než stojí v rozpočtovém výhledu schváleném sněmovnou. Něco se muselo přihodit, míní Petr Holub v článku Konec zapírání, dálnice se dál zpožďují, který 11. 08. 2019 zveřejnil na Echo24.cz. Zneklidňující zprávy z dopravy svědčí podle Holuba o tom, že přinejmenším sektor silničních staveb se propadá do krize. Je to pravda, nebo jen schopnost autora vidět krizi, kde by ji chtěl mít?
Spolupracovník Českého rozhlasu Jiří Bulan ve svém komentáři pro Český rozhlas z. 8. 8. 2019 kritizoval Ministerstvo dopravy za to, že si mýtný systém stát neprovozuje sám. Přitom údajně stačila maličkost: využít nabídky Kapsche, že vydá to poslední, co má: Své lidi i know-how státu za pár set milionů prostě prodá a tím si udrží na výběr mýta jistý vliv. Podle Bulana je to promarněná šance ušetřit z mýta mnoho stovek milionů, naučit stát dělat v oblasti IT to co má a co umějí v jiných evropských zemích.
Společnost Kapsch v uplynulých dnech začala tvrdit, že stávající mýtný systém bude v konečném důsledku pro stát výhodnější a ušetří mu peníze. Tvrzení se nezakládá na pravdě.
Ilustrační foto/ V deníku Právo vyšel dne 25. července článek: Rozšíření mýta poškodí krajské silnice, ve kterém několik regionálních politiků odmítá připravované zpoplatnění některých silnic I. třídy v příštím roce.
Reagujeme na nepřesnosti v médiích ohledně zrušeného stavebního povolení stavby I/3 Olbramovice, přeložka.
V médiích se objevila informace o tom, že od září letošního roku dojde ke změně v pravidlech při používání kruhových objezdů, konktrétně k úpravě přednosti jízdy. Žádné změny se však v této souvislosti nechystají.
Jaroslav Spurný v novém vydání týdeníku Respekt komentuje aktuality ve zpoplatnění silnic I. třídy pro kamiony a zavádění nového elektronického mýtného systému v roce 2019.
V médiích se objevila informace o chystaném zdražení dálničních kuponu pro příští rok v rámci schvalování pozměňovacích návrhů k zákonu o pozemních komunikacích. Navrhovaná úprava počítá pouze se zvýšením zákonného limitu, nikoliv se zdražení dálničního kuponu.
Na zpravodajském portálu iDnes vyšel 18. června 2019 neúplný a zavádějící článek, který bez aktuálních informací popisuje nedohodu na kompenzacích pro Dluhonice kvůli dostavbě D1.
Reakce ministra dopravy na mediální diskusi o vedení Českých drah.
Parlamentní listy ve svém článku k rozhodnutí Krajského soudu v Brně ohledně mýtného tendru tvrdily, že ministr dopravy měl svým údajným vyjádřením zpochybnit toto nedávné soudní rozhodnutí. V původní verzi textu, který se může i nadále šířit, je uvedeno, že „Ministerstvo dopravy si prý dělá z rozhodnutí soudu dobrý den“ a ministr dopravy Vladimír Kremlík měl údajně říci toto: „My jsme ministerstvo, my chyby neděláme“. Tvrzení se nezakládá na pravdě.
Reakce Ministerstva dopravy na článek v Právu s názvem: Jednotné jízdné ve vlacích bude o rok později.
foto: TV NOVA Čtvrteční vysílání TV Nova a zpravodajský web TN.cz se věnovaly aktuální situaci ohledně odstraňování billboardů u českých dálnic.