Záznamy a korespondence mezi MD a dopravci v souvislosti s novými slevami

Záznamy a korespondence mezi MD a dopravci v souvislosti s novými slevami
02.10.2018 15:56:26Poskytnuté informace

Žádost

„Veškerou korespondenci či záznamy ústních jednání mezi ministerstvem dopravy a dopravci na téma nových státních slev

Pokyny, které jste v této souvislosti dopravcům rozeslali. 

Vysvětlení rozporu uznávání jízdenek ve vyšších třídách či tarifech oproti původnímu cenovému výměru MF, v kterém se uvádí: "Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem,“

 
Informace

Příloha obsahuje písemnou komunikaci mezi MD a dopravci, která proběhla v rámci přípravy 75 % slev z jízdného. Přiložen je též zápis z jednoho z jednání, která MD s dopravci uspořádalo. Z jiných jednání se zápis nepořizoval. Veškerá jednání však sloužila jako podklad či zdroj informací pro tvorbu Výměru MF č. 02/2018 a následně pak metodických pokynů MD (a na konec též vzoru smlouvy podepisované s dopravci). Přikládáme též metodické pokyny MD, které byly v této věci vydány a dopravcům rozesílány.

 Co se týká různých „tarifů“, proběhla mezi dopravcem a MD v minulosti pouze e-mailová komunikace. Tehdy společnost přišla s novým tarifem (do té doby měla jen dva tarify, přičemž na jeden se státem nařízené slevy pro 2. třídu nevztahovaly). Po vyhlášení dalšího tarifu jsme se tedy společnosti dotázali, jak máme tarify interpretovat, resp. který z nich je 2. třídou. Bylo nám vysvětleno, že společnost neprovozuje vozy 1. třídy, pouze vozy 2. třídy, přičemž oba tarify jsou pouze obchodní nabídky dopravce postavené proti různým obchodním nabídkám konkurenčních dopravců, resp. jsou různé programy uplatňované pod 2. vozovou třídou. Obdobně se pak chová i nejnovější tarif. Toto vysvětlení MD akceptovalo. K tomu jsme tehdy samozřejmě zvažovali, co by se stalo, kdybychom trvali na kompenzacích jen v nejnižším tarifu. Tato úvaha platí zcela stejně i dnes - lze předpokládat, že by zrušil jeden z tarifů. Výsledný tarif by byl cenově někde na průměru tak, aby dopravce nepřišel o příjmy (tedy aby celková inkasovaná částka z tržeb i kompenzací slev zůstala stejná). Přitom kompenzace jsou procentem z tržeb, takže by se na jejich celkové výši nic nezměnilo.

 Ke stanovení slev z kilometrického tarifu jsou v příloze připojeny relevantní dokumenty. Obecně je k této problematice nutné zdůraznit, že slevy stát nařizuje z obyčejného jízdného, nikoliv z komerčních nabídek dopravců. Pokud ale dopravci zavedou slevy i z komerčních nabídek, vítáme to, neboť ušetří jak cestující, tak my. Ve věci akčních jízdenek je pak nutné konstatovat, že není pravda, že všichni „plnocenní“ cestující jezdí na akční jízdné. Toto jízdné je omezeno a po jeho dočerpání platí cestující (bez IN karty nebo možnosti využití jiné slevy) obyčejné jízdné. Toto lze ověřit v e-shopu, kde je v exponovanějších časech nabízeno krátce před odjezdem vlaku již jen obyčejné jízdné.

 



Zpět na výpis článků