Ministři dopravy zemí V4, Rakouska a Slovinska jednali v Praze o zlepšení bezpečnosti silničního pro

Ministři dopravy zemí V4, Rakouska a Slovinska jednali v Praze o zlepšení bezpečnosti silničního pro
13. 5. 2016Média a tiskové zprávy

Ministři dopravy zemí V4, Rakouska a Slovinska jednali v Praze o zlepšení bezpečnosti silničního pro

Ministři dopravy členských států Visegrádské čtyřky společně se zástupci Rakouska, Slovinska a Evropské komise dnes v Praze jednali o bezpečnosti silničního provozu. Na společném setkání, které bylo vyvrcholením českého předsednictví V4 v oblasti dopravy, byla přijata Pražská deklarace, jejímž cílem je snížit počet obětí dopravních nehod na silnicích a spolupracovat při zajišťování bezpečnější mobility občanů.

Denně zemře na evropských silnicích 70 lidí právě z důvodů bezohledné či neopatrné jízdy. Signatáři Pražské deklarace, zástupci členských států Visegrádské čtyřky společně se zástupci Slovinska, se zavázali společně usilovat o snížení počtu smrtelných dopravních nehod o 50% a vážných dopravních nehod o 40% do roku 2020, oproti roku 2010.

Jednání bylo věnováno zejména organizaci a financování preventivních programů, vzdělávání řidičů a dopravní výchově. Tématem byly také postihy protiprávního jednání v silničním provozu a přeshraniční výměna informací o přestupcích. Všechny zúčastněné země také řeší způsob, jak přistupovat k rizikovým skupinám silničního provozu, kterými jsou začínající řidiči a řidiči s přestupkovou recidivou, tedy ti, kterým byl udělen zákaz řízení.

„Při jednání jsem si ověřil, že námi navrhovaná novelizace bodového systému je něco, co se v okolních státech osvědčilo a povzbudilo mě to v tom, že budeme námi navržený přístup dále rozvíjet. Pevně doufám, že získáme širokou podporu v návrhu, který chce postihovat piráty silnic a chránit slušné řidiče,“okomentoval jednání ministr Ťok. Mladí řidiči by podle záměru ministerstva měli po dobu prvních dvou let od získání řidičského oprávnění sníženou maximální bodovou hranici na polovinu, tedy na 6 bodů. Ministerstvo ještě tento návrh bude probírat s odbornou veřejností i na semináři se zákonodárci.

České ministerstvo dopravy představilo také projekt REPADO, který se zaměřuje na snižování recidivy u pachatelů trestných činů a přestupků v dopravě a prošel v letech 2010-2015 pilotním testováním. V rámci pilotáže probíhala zejména spolupráce s odsouzenými řidiči, kteří páchali trestnou činnost v dopravě; prvopachateli středně závažných přestupků, kteří nejsou odsouzeni k výkonu trestu a s běžnou populací, zejména vybodovanými řidiči, nebo řidiči, kteří neprošli dopravně-psychologickým vyšetřením.

Země V4 se ohradí proti normám poškozujícím dopravce

Země V4 se na dnešním jednání také ohradily proti opatřením některých členských států Evropské unie v sociální oblasti, která ovšem výrazně znevýhodňují dopravce z jiných zemí EU. „Některé země například chtějí znemožnit spát řidičům v kamionech. To není ani tak otázka sociálního dumpingu, jako spíše otázka porušování principu volného pohybu osob a zboží. My se proti tomu chceme jasně vymezit,“ uvedl po jednání ministr Ťok. „Dohodli jsme se, že naše společné stanovisko k těmto normám předáme v nejbližších týdnech eurokomisařce Violetě Bulc. Kromě zemí V4 máme v této věci podporu dalších 11 států,“ dodal Ťok.

Fotografie z dnešního jednání ve vysokém rozlišení ke stažení zde.

 

Zpět na výpis článků
Související články