Silniční balíček se zvrhl v boj mezi východem a západem EU

Silniční balíček se zvrhl v boj mezi východem a západem EU
14.6.2018Tiskové zprávy

Poslanci EP dnes ve Štrasburku smetli ze stolu kompromisní dohodu o pravidlech pro vysílání řidičů, včetně přespávání řidičů v kabinách vozidel či přístupu dopravců na evropský trh, kterou minulý týden schválil Výbor pro dopravu a cestovní ruch (TRAN). Ten po dlouhých sporech a vyjednáváních rozhodl o tom, že se na řidiče mezinárodní silniční dopravy a tranzitu nebudou vztahovat obecná pravidla pro vysílání.

Silniční balíček se zvrhl v boj mezi východem a západem EU
„Protekcionismus některých zemí teď vystoupil na povrch v plné míře. Bojkotují to, na čem jsme se už dříve dohodli“, okomentovala dnešní hlasování ve Štrasburku česká europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE), která vede vyjednávání o sociální části balíčku mobility za frakci Liberálů a demokratů ve Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL).
 
Na řidiče kamionů se měla původně vztahovat přísnější pravidla pro vysílání. Změnu požadovaly především země jako Francie, Belgie či Německo, které se rozhodly bránit před levnější konkurencí ze střední i východní Evropy. Dosažený kompromis ve speciální úpravě pro sektor silniční dopravy z minulého týdne, který zároveň odráží zájmy České republiky, proto Dlabajová označila za úspěch. „Výsledek minulého týdne je vyváženým kompromisem, aplikovatelným v praxi, který mohl konečně zajistit jak sociální ochranu a slušné podmínky řidičům, tak i zachovat konkurenci na vnitřním trhu a podpořit jeho fungování. Nyní se bohužel opět vydáváme cestou omezování a podkopávání svobod na jednotném trhu,“ dodala.

Poslanci Evropského parlamentu během dnešního hlasování totiž udělili výsledku TRAN červenou a zabránili tomu, aby zprávy sociální části balíčku poputovaly rovnou do třístranného vyjednávání mezi Parlamentem, Komisí a Radou. Zprávy tak budou muset ještě jednou projít hlasováním celého pléna, včetně pozměňovacích návrhů, které mohou optimistické vyhlídky na vyváženou úpravu ještě významně ohrozit.

Že se o silniční balíček povedou ještě dlouhé spory, dokládá také průběh vyjednávání na úrovni Rady EU, která se sešla ke konci minulého týdne. Práva českých dopravců přijel na zasedání ministrů dopravy hájit český ministr dopravy Dan Ťok. „Je třeba ukončit dlouhé spory o sociálním dumpingu či protekcionistické politice. Česká republika bude nadále vystupovat konstruktivně a snažit se o dialog se západními státy k nalezení kompromisu přijatelného pro všechny,“ řekl v Lucembursku ministr dopravy. Shodu mezi sebou členské státy nenašly a přijetí pozice Rady tak bylo odloženo.

O dialog západoevropské státy ale očividně nemají zájem a permanentně blokují veškeré snahy zemí východní a střední Evropy, které už za dobu vyjednávání nabídly řadu ústupků. „Ze strany západoevropských kolegů bohužel není žádná vůle nepřehlednou situaci na trhu řešit. Za údajnou starostí o dobro řidičů schovávají snahu vypudit naše dopravce z jejich trhů. Přitom si neuvědomují, že těmito kroky způsobují přesný opak a ohrožují fungování volného trhu. Mrzí mě, že se diskuze o silničním balíčku zvrhla v čirý politický boj. Musíme si uvědomit, že ve hře nejsou jen řidiči a dopravci, ale v principu jde o budoucnost Evropy a zachování jejích hodnot,“ uzavřela svoji kritiku Dlabajová.



 
Zpět na výpis článků