Ministr dopravy Dan Ťok: Prověřování Kapschem napadaného mýtného tendru postupuje nestandardně

Ministr dopravy Dan Ťok: Prověřování Kapschem napadaného mýtného tendru postupuje nestandardně
16.11.2017Tiskové zprávy

Ministerstvo dopravy opakovaně kritizuje firmu Kapsch za obstrukční jednání, jehož cílem je shodit tendr na mýto dřív, než uchazeči stačí přijít s nabídkami, které ukáží, nakolik je současná cena konkurenceschopná. Postup ÚOHS při prověřování zakázky na dodávku a provoz mýtného systému považuje ministerstvo dopravy za značně extenzivní a vzbuzující otázky, jaký je skutečný důvod.

Ministr dopravy Dan Ťok: Prověřování Kapschem napadaného mýtného tendru postupuje nestandardně
„Postup ze strany antimonopolního úřadu při prověřování podnětů firmy Kapsch jsme doposud považovali za korektní. Je to jedna z největších zakázek v historii, nechť je řádně a nestranně překontrolována. V poslední době však došlo ze strany ÚOHS k několika krokům, které musíme označit přinejmenším za nestandardní,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Koncem října antimonopolní úřad vyzval Ministerstvo dopravy k doplnění dokumentů od uchazečů o zakázku. Současně požadoval, aby ministerstvo v těchto dokumentech označilo, co je obchodní tajemství a do pěti dnů předalo ÚOHS. „Jedná se o více než tři tisíce stran a Ministerstvo dopravy na to dostalo pět dní i se sobotou a nedělí, fakticky tedy tři dny. Takový požadavek nebylo reálné splnit, a to nejen z časových důvodů,“ říká ministr.

Ochrana obchodního tajemství uchazečů tendru je zákonnou povinností ÚOHS a Ministerstvo dopravy nemůže určovat, co jím je a není. Ministerstvo tak může označit pouze ty skutečnosti, které identifikoval samotný uchazeč, což z jeho pohledu nemusí být dostatečné. „Ministerstvo dopravy proto v žádném případě nemůže suplovat roli ÚOHS při ochraně obchodního tajemství,“ doplňuje Ťok.

Zákon podle ministra Ťoka ani nestanoví další požadavek ÚOHS, který Ministerstvo dopravy obdrželo minulý týden. I tentokrát v pátek a s termínem splnění do pěti dnů. „Úřadu máme předložit mimo jiné i protokoly z posouzení kvalifikace uchazečů, které se podle zákona nemusí vyhotovovat a které mohou účastníkovi řízení při nahlédnutí do spisu poskytnout cenné informace o konkurenci a obchodním tajemství jiných uchazečů. To bohužel vytváří dojem, že cílem už není tendr řádně prověřit, ale dostat nás do časové tísně a nalézt záminku k jeho zrušení či pozastavení, jak požaduje Kapsch,“ dodává ministr.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo podrobit všem uvedeným požadavkům antimonopolního úřadu. Ve své odpovědi antimonopolnímu úřadu mimo jiné píše: „Zadavatel se tímto svým dopisem opakovanému, nepřiměřenému nátlaku podrobuje, přestože tento postup Úřadu ze zákona nevyplývá. Zadavatel tak činí zejména proto, že České republice by v případě naplnění hrozeb Úřadu při jeho excesívním postupu vznikly škody v nebývalém rozsahu, neboť zrušené zadávací řízení by zcela zásadně promluvilo do dalšího vývoje v aktuálně soutěžené věci. Zadavatel však má za to, že tento způsob vedení řízení nemůže požívat ochrany,“ uvádí Ministerstvo dopravy ve své odpovědi.


 
Zpět na výpis článků
Dokumenty které by vás mohly zajímat
 
Související články