Na opravy krajských silnic může stát přispět až čtyřmi miliardami

Na opravy krajských silnic může stát přispět až čtyřmi miliardami
17.2.2017Tiskové zprávy

Kraje by letos mohly od státu dostat mimořádnou podporu na opravy silnic II. a III. třídy ve výši až čtyři miliardy korun. Ministerstvo dopravy je připraveno uvolnit na zanedbané silnice v krajském majetku zhruba 2,5 miliardy korun. Dalším zdrojem prostředků bude vládní rozpočtová rezerva, pokud s tím kabinet bude souhlasit. Po jednání se zástupci samosprávy a krajů to dnes uvedli ministři Dan Ťok a Andrej Babiš. Návrhem se bude v pondělí zabývat vláda.

Na opravy krajských silnic může stát přispět až čtyřmi miliardami
„Za poslední dva roky jsme na krajské silnice přispěli celkem 7,4 miliardy korun. Financovali jsme tak více než tisíc akcí při opravách silnic v regionech. Silnice, o které se starají kraje, jsou ale bohužel na řadě míst stále značně zanedbané a letošní zima situaci ještě zhorší. Opět jsme tedy připraveni poskytnout mimořádnou podporu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. 

Ministerstvo dopravy již dříve přislíbilo, že opravy silnic nižších tříd podpoří a opět k tomu využije prostředků, které zejména zbudou z loňského rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). 

„Protože se hodně stavělo a s fondem dobře hospodaříme, podařilo se nám loni téměř všechny peníze využít na plánované stavby a nemáme v rozpočtu SFDI takové přebytky jako v předchozích letech. Přesto jsme hledali pro kraje maximum prostředků a jsme připraveni jim opět pomoci,“ vysvětlil Ťok.   

Státní podpora pro krajské silnice je mimořádným opatřením, jak regionům pomoci. Péče o silnice nižších tříd je dle zákona svěřena krajům, které s nimi mají hospodařit, zatímco stát se stará o dálnice a silnice prvních tříd. Prostředky v SFDI jsou proto přesně rozděleny na klíčové stavby na páteřní síti státu.

„Žádný ministr dopravy v minulosti peníze na krajské silnice neuvolňoval, většinou proto, že v krajích seděl jeho politický oponent. My takový přístup nemáme a raději chceme vidět i silnice v regionech co nejdříve opravené, “ uzavřel Ťok.

Kraje získávají peníze na obnovu svých silnic z rozpočtového určení daní a na opravy mají k dispozici také evropské prostředky v regionálních operačních programech. Přesto i ministerstvo dopravy už třetím rokem za sebou poskytuje významnou, mimořádnou podporu. 
 
Zpět na výpis článků
Související články