Odstartovala květnová výzva Do práce na kole 2024

Odstartovala květnová výzva Do práce na kole 2024
7.5.2024Tiskové zprávy

Začal 14. ročník Květnové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. V úterý 7. května ráno se před ministerstvem dopravy uskutečnila cyklosnídaně pro její účastníky a účastnice. Na kole přijel i šéf resortu Martin Kupka, který se do výzvy zapojuje spolu s desítkami zaměstnanců ministerstva. Pozvání pořádajícího spolku AutoMat přijal i BESIP. 

Odstartovala květnová výzva Do práce na kole 2024
„Květnovou výzvu Do práce na kole řada firem využívá jako zdravý a zábavný teambuilding a taky příležitost zlepšit zázemí např. pro ukládání kol,” říká Dominika Lenthárová, vedoucí projektu Do práce na kole ze spolku AutoMat. „Hlásí se ale i jednotlivci, kteří buď chtějí s aktivní dopravou začít, nebo jako zkušení cyklisté poukázat na význam kol i chůze pro městské prostředí,” dodává. V tuto chvíli se do výzvy registrovalo téměř 25 000 účastníků, přihlašování je možné i v průběhu května.
 
Měsíc trvající výzvu Do práce na podporuje také ministr dopravy Martin Kupka. Zúčastní se také společné snídaně, kterou pro účastníky a účastnice výzvy (nejen z ministerstva dopravy) připravil už tradičně spolek AutoMat.

Cyklodprava je nedílnou součástí nejen městské mikromobility, a dle toho k tomu přistupujeme: dlouhodobě podporujeme budování smysluplné a bezpečné infrastruktury pro chodce cyklisty a další zranitelné účastníky provozu. Od roku 2000 jsme spolufinancovali na tisíc akcí místních samospráv v oblasti financování výstavby nebo oprav cyklistických stezek nebo zřizování jízdních pruhů pro cyklisty ve výši přesahující 6 mld Kč. Státní fond dopravní infrastruktury k tomu ostatně nedávno vypsal další výzvy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
 
Ke vzájemnému oboustrannému respektu na silnicích vyzývá nejen během května projekt Dám respekt organizovaný BESIP. „Apelujeme na to, abychom se vcítili do kůže ostatních účastníků provozu a vnímali dopravní situaci jejich očima. Motorista by měl například v obci dostatečně snížit rychlost a pozorně sledovat pohyb cyklistů v křižovatkách. Cyklisté na druhé straně mají mít kolo vybaveno odrazkami nebo reflexními prvky a za zhoršené viditelnosti vždy svítit vzadu i vpředu,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
 
Slušnost a ohleduplnost na silnicích i stezkách je základ. Klíčová je ale také bezpečná a kvalitní infrastruktura, v ideálním případě oddělující auta a kola. O její rozvoj se AutoMat snaží i s pomocí anonymizovaných dat o trasách, které zaznamenávají do systému účastníci a účastnice Do práce na kole. Na jejich základě pak AutoMat jedná s jednotlivými městy o možných zlepšeních.
 
V rámci Květnové výzvy se každý rok vyhlašuje Cykloměsto Do práce na kole. Loni putoval titul do Hradce Králové. Zástupkyně spolku AutoMat jej předali do rukou náměstka primátorky pro oblast rozvoje města Lukáše Řádka. Spolu s oceněním město získalo také servisní cyklostanici CykloHub, zařízení, které bude sloužit veřejnosti k údržbě a drobným opravám dopravních prostředků.
 
Smyslem Květnové výzvy není lámat rekordy, ale pomoci se zamyslet nad vlastními dopravní stereotypy a zkusit to alespoň měsíc jinak. Ze zpětné vazby od účastníků vyplývá, že i po skončení akce většina z nich u aktivní dopravy ve vyšší či nižší míře zůstává,” dodává Dominika Lenthárová.

Registrace do Květnové výzvy je otevřená na https://dpnk.dopracenakole.cz/.


Podle údajů Českého statistického úřadu z roku 2023 jezdí téměř dva miliony zaměstnaných Čechů do práce automobilem. Městskou hromadnou dopravu využívá při cestách do zaměstnání lehce přes 500 tisíc Čechů. Při cestě do práce využívají MHD častěji než automobil Pražané, ve všech ostatních krajích vede automobil.  
(Zdroj: Český Rozhlas)


 
Stáhněte si:
Zpět na výpis článků
Související články