Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno
23.8.2024Tiskové zprávy

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno
„Již od srpna mají železniční dopravci povinnost jezdit pod evropským zabezpečovačem, pokud mají vybavené vozidlo palubní jednotkou, proškoleného strojvůdce a trať je vybavená ETCS. Stejně tak tomu bude od 15. září na trati Praha-Běchovice – Česká Třebová,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Podle nejaktuálnějších dat Drážního úřadu je nyní vybaveno 1234 vozidel palubní jednotkou a má příslušné klíče pro provoz na tratích pod ETCS. Proškolených strojvůdců už je přes 2000.

Od 1. ledna 2025 bude výhradní provoz ETCS spuštěn v úseku Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. O týden později od 8. ledna pak přibude trať Břeclav – Bohumín. Následovat bude od 15. ledna úsek Česká Třebová – Adamov a Modřice – Břeclav. Od 22. ledna se pak zapojí úsek Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová

„Postupné zavádění výhradního provozu v lednu příštího roku nám umožní zvýšit odolnost vůči případným komplikacím, kdy jeden dílčí problém neohrozí celý systém,“ dodává ministr.

V letech 2018 – 2024 dostali dopravci na vybavení palubní části ETCS celkem 7,2 miliardy korun. V září letošního roku Ministerstvo dopravy vypíše další dotační výzvu z operačního programu doprava s předpokládanou alokací 500 milionů korun.

Schválení národního implementačního plánu včetně informace dopravcům o spuštění výhradního provozu proběhlo v roce 2017, první tratí s pilotním výhradním provozem ETCS byla trať Olomouc - Uničov v roce 2023. Cílovým stavem je rok 2030, kdy má být provoz ETCS na celé síti TEN-T. V České republice má být k dispozici na 5 200 km tratí.


 
Stáhněte si:
Zpět na výpis článků