Vyjádření ministra Prachaře ke stavu čerpání prostředků ze SFDI

Vyjádření ministra Prachaře ke stavu čerpání prostředků ze SFDI
19.9.2014Tiskové zprávy

Vyjádření ministra dopravy Antonína Prachaře ke stavu čerpání prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury

 

Deník Mladá fronta Dnes uveřejnil ve čtvrtek 18. září informace o stavu čerpání prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Údajně špatné výsledky v čerpání peněz na dopravní stavby pak byly prezentovány jako hlavní výhrada vůči mému působení v čele resortu. Ponechám nyní stranou účelovost takových argumentů i fakt, že zahájení dopravních staveb blokuje především nedostatek připravených projektů, které zanedbaly minulé vlády. Považuji nicméně za důležité a férové seznámit veřejnost se skutečným aktuálním stavem čerpání ze SFDI a srovnáním s tím, jak se peníze z fondu čerpaly v minulých letech.

Především je třeba zdůraznit, že čerpání rozpočtu SFDI v polovině roku není nikdy ukazatelem toho, jakých výsledků resort dosáhne na konci roku. Investiční akce u dopravní infrastruktury jsou zpravidla zahajovány ve 2. čtvrtletí, kdy vzhledem k počasí začíná stavební sezóna. Fakturace naopak dobíhají především v závěru roku. Letošní průběžné čerpání ze SFDI je velmi podobné loňskému roku a neliší se zásadně například ani od roku 2009, který byl rekordní s celkovým čerpáním cca 88,5 mld. Kč.

Informace zveřejněné v Mladé frontě Dnes ještě více zkreslují skutečný obrázek čerpání tím, že uvádějí čísla k polovině roku, která už doznala podstatné změny. K 15. září bylo ze SFDI vyčerpáno přes 25,5 mld. Kč, což představuje 36 procent z letošních prostředků fondu. Ke stejnému datu bylo v roce 2013 vyčerpáno 38,8 procenta a v roce 2009, který měl podobně jako letos vyšší objem rozpočtu, to bylo 39 procenta. Tedy pouze nepatrně vyšší čísla než letos.

Stejná logika, tedy nejprve se staví, potom fakturuje, platí i pro Ředitelství silnic a dálnic. ŘSD k dnešnímu dni vyčerpalo ze SFDI více než 12,9 mld. Kč, což představuje 34 procent z jeho prostředků. Tento trend vzhledem k tempu zahajování staveb a fakturace dává velmi dobré vyhlídky na to, že se organizaci podaří z jejích letošních prostředků vyčerpat kolem 85 procent. Pokud ŘSD nevyčerpá úplně všechny peníze ze SFDI, je to dáno i tím, že se pomocí otevřených soutěží daří srážet ceny staveb oproti jejich odhadovaným nákladům. Nezanedbatelný podíl na zdržení řady projektů mají bohužel i častá odvolání firem k antimonopolnímu úřadu či zdlouhavé vyřizování stížností odpůrců staveb u nejrůznějších úřadů.

Shrnuto a podtrženo: Rychle hotové soudy o katastrofálním čerpání peněz ze SFDI jsou spíše pomyslnou holí, která se, jak známo, vždycky najde, než argumentem podpořeným reálným vývojem v dopravní výstavbě.

Srovnání vývoje čerpání ze SFDI v roce 2013 a 2014:

 

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků