Modernizace trati

Modernizace trati
06.03.2024 11:36:03Poskytnuté informace
Žádost:
„Zaslání zmíněné podrobné typologické klasifikace projektu vedeného v seznamu projektů dopravní strategie jako „Modernizace trati Praha-Dejvice (mimo) – Praha-Veleslavín (mimo) a rozboru informací o tomto projektu (pozice vůči obytné zástavbě, dopravní zátěž atd.)“

Odpověď:
Ministerstvo dopravy prověřilo Vaši žádost věcně příslušným odborem a sděluje následující.
Ve vyhodnocení SEA je uvedeno následující:

12.7.3. Hodnocení projektů Dopravních sektorových strategií, 3. fáze, pro období 2024-2030 s výhledem do roku 2050 na veřejné zdraví a jeho determinanty:

Železniční doprava
V rámci železniční dopravy byly jako projekty se zanedbatelným vlivem na jednotlivé determinanty lidského zdraví hodnoceny rekonstrukce a modernizace zastávek a stanic, rekonstrukce a výstavba nádražních a výpravních budov, rekonstrukce mostů, rekonstrukce ON, seřaďovací nádraží, areály HZS, sanace tělesa železnice, dílčí rekonstrukce, dílčí úpravy napájecí soustavy, rekonstrukce v rámci ŽST a ŽUP, obslužná zařízení, drobné opravy na trati a zařízení pro přenos a správu dat.

Z hlediska kvality ovzduší jsou pozitivně na úrovni mírného vlivu (+1) hodnoceny záměry s nejvýznamnějším potenciálem převzetí části výkonů automobilové dopravy, tzn. terminály veřejné hromadné dopravy a novostavby vysokorychlostních tratí či rychlých spojení. Jako záměry s velmi mírným pozitivním vlivem (0/+1) jsou hodnoceny optimalizace, modernizace a elektrifikace, případně novostavby tratí.

Z hlediska hluku jsou mírně až významně negativně (-1/-2) hodnoceny všechny rychlostní spojení (RS) a vysokorychlostní tratě (VRT), kde dojde k navýšení rychlosti na trati a tím i emisí hluku. Na úrovni mírně negativního vlivu (-1) jsou pak hodnoceny novostavby železničních tratí, kde vzniká nový zdroj hluku. U modernizací, optimalizací a rekonstrukcí traťových úseků se jedná o vliv ambivalentní (-1, +1) podle konkrétního řešení (potenciální negativní vlivy z hlediska zvýšení rychlosti, případně intenzit dopravy na trati oproti potenciálním pozitivním vlivům v případě aplikace nových protihlukových opatření).

Z hlediska bezpečnosti jsou pozitivně na úrovni mírného vlivu (+1) hodnoceny záměry významných železničních tratí, které mají potenciál převzít větší část výkonů jak veřejné autobusové dopravy, tak individuální automobilové dopravy, a tím snížit dopravní nehodovost. Jedná se zejména o rychlostní spojení (RS) a vysokorychlostní tratě (VRT). Stejně tak jsou hodnoceny terminály veřejné hromadné dopravy a aplikace dálkově ovládaných zabezpečovacích systémů, ETCS, GSM-R, případně rekonstrukce technických zabezpečovacích zařízení. Velmi mírně pozitivně (0/+1) jsou z hlediska dopravní nehodovosti hodnoceny náhrady a rekonstrukce přejezdů a revitalizace, modernizace a novostavby železničních tratí, které obsahují významné zabezpečovací prvky.

Z hlediska socioekonomických faktorů jsou významně pozitivně (+2) hodnoceny rychlostní spojení (RS) a vysokorychlostní tratě (VRT), jejichž podpora vede ke zlepšení dopravní obslužnosti, zvýšení atraktivity lokalit, podpoře rozvoje města atd. Ze stejného důvodu jsou pak mírně pozitivně (+1) hodnoceny významnější modernizace, terminály veřejné hromadné dopravy a novostavby tratí. Pozitivní hodnocení na úrovni velmi mírných vlivů (0/+1) mají ve vazbě na socioekonomické faktory ostatní modernizace, elektrifikace, revitalizace, optimalizace, rekonstrukce a zdvoukolejnění traťových úseků.

Vzhledem k bariérovému efektu v území mají nejvýznamnější negativní vliv, a to na úrovni mírného až významného vlivu (-1/-2) rychlostní spojení (RS) a vysokorychlostní tratě (VRT). Záměry modernizací, jejichž předmětem je i výstavba nové trati, jsou z hlediska bariérového efektu vyhodnoceny jako mírně negativní (-1). Velmi mírně negativně (0/-1) jsou pak hodnoceny některé modernizace, optimalizace, rekonstrukce, revitalizace a zdvoukolejnění tratí. V případě, že je v rámci modernizace trati nově navrhováno vedení trati v železničním tunelu, je tato skutečnost z hlediska bariérového efektu hodnocena velmi mírně (0/+1), případně mírně pozitivně (+1).
Samotné hodnocení je obsaženo v přílohách 1 a 2, které zasíláme s odpovědí.

Informace byla poskytnuta 2.2. 2024

Stáhněte si:
Zpět na výpis článků